• Coop/

Ny unik service på Coop Forums stormarknader: Personlig Hälso-shopper hjälper konsumenter att skapa sunda matvanor

Pressmeddelande 2007-10-03 Det är en utmaning för de flesta konsumenter att handla goda, varierade och hälsosamma varor under vardagens rådande tidspress. Undersökningar bland Coops medlemmar visar att 92 procent tänker på hälsa när de handlar och samtidigt efterfrågar 33 procent av de tillfrågade mer inspiration och råd i butik. Därför erbjuder nu Coop Forum sina kunder möjligheten att handla tillsammans med personliga Hälso-shoppers.

– När konsumenterna handlar är det många som på grund av brist på tid och kunskap följer gamla invanda mönster. Våra Hälso-shoppers anpassar sig efter konsumentens personliga frågeställningar och ger tips för att förverkliga sunda matvanor. De inspirerar och ger tips på råvaror och produkter som passar just den kunden, säger Annika Jerveland, Marknadschef på Coop Forum.

Coop Forums Hälso-shoppers är utbildade dietister och har stor kunskap och erfarenhet inom mat och hälsa. De arbetar utifrån ett friskvårdsperspektiv och berättar om sambandet mellan mat och hälsa.

– Det cirkulerar just nu mycket information angående mat, hälsosamma vanor, träning med mera. Vi hjälper konsumenterna att använda informationen i praktiken, att göra medvetna val, att handla hälsosamt utan att se det som tråkigt eller tidskrävande. I butiken kan konsumenterna få svar på frågorna ”Varför blir jag så snabbt hungrig?”, ”Vad betyder 12g kolhydrater?” eller ”Jag älskar pasta, hur kan jag göra mina middagar nyttigare?” och gå hem med en kasse fylld med hälsosamma varor och en känsla av att ha blivit inspirerad. Man kan inte äta bättre än den mat man har i kylskåpet, säger Latifa Lindberg, dietist på Coop.

Faktaruta – Så fungerar det: • Start v. 39 tom v. 48 • Torsdag – Lördag kl. 9.00 – 17.00 • Tidsbokning sker via 020 71 10 10 • Tjänsten erbjuds på Coop Forum i Haninge och Coop Forum i Bromma

För mer information, kontakta: Latifa Lindberg, Hälsoansvarig Coop Sverige, 08 – 743 20 48 Annika Jerveland, Marknadsschef Coop Forum, 08-743 13 08 eller Coops pressjour 08-743 23 33

Bilder: Personliga Hälso-shopper, Coops hälsoansvariga och dietist Latifa Lindberg.