Nytt lågprisbutikskoncept inom livsmedel till Emmaboda

I slutet av oktober får småländska Emmaboda sin första lågprisbutik när X:-tra öppnar portarna på Järnvägsgatan.

- Det kommer gå undan. På mindre än en vecka ställer vi om nuvarande Coop på Järnvägsgatan till vårt lågprisformat X:-tra. Det blir något extra vill jag lova och något som många av människorna i Emmaboda eftersökt och berättat för oss via butikens tipslåda. Prisfrågan är väldigt viktig för våra kunder, förklarar regionchefen Adrian Caka.

X:-tra-butiken får efter omställningen ett förstärkt sortiment mot tidigare samt en kraftigt utökad yta för klipp för både mat samt non-food, som till exempel köksinredning, heminredning och leksaker. Dessutom byts kylar och frysar ut och butiken utrustas med tre självscanningskassor för snabbare service.

- Vi ser en fantastiskt möjlighet med att öppna vårt succéformat X:-tra i Emmaboda, och denna gång i ett för kedjan extra stort format. Butiken kommer ha ortens lägsta priser och kännas väldigt modern, säger Adrian Caka.

Under öppningsdagen lördagen 26 oktober bjuds kunder på Emmabodas klassiska tevetårta med grädde, vaniljfyllning, chokladglasyr, kokos och toppad med säsongens bär. Dessutom blir det gott om erbjudanden under premiärveckan.

Butiken har länge varit en knutpunkt för emmabodarna, en plats att återvända till för såväl handling till vardag som fest. Tillbaka är även välkända ansiktet Jan ”Janne” Karlsson som drev butiken i samma lokaler - för drygt två decennier sedan.

- Det känns kul att vara tillbaka. Man har pratat om en lågprisbutik i Emmaboda ända sedan jag var här förra gången – även om man då var väldigt nöjd med dåvarande butik. Jag tror på en bra skjuts för butiken vi ska öppna. Det finns ingen X:-tra som har den ytan som vi har. Vi är helt unika. Till exempel får vi plats med mer non-food till väldigt bra priser, säger Jan ”Janne” Karlsson som under närmare tio år basade över Coop-butiken på orten, och bland annat införde längre öppettider och ökade omsättningen med 30 miljoner på fem år.

Om X:-tra

X:-tra är en svensk butikskedja som finns på närmare 60 platser över landet. Hos oss hittar du allt det där du behöver för både vardag och helg – från frukostfil och köttbullar till barnmat och blöjor, frukt och snacks, kött, fisk och mycket mer. Alltid till ett schysst pris. Våra butiker är rymliga och lätta att hitta i. Och finns nära dig. På så vis spar du både tid och pengar.

Att X:-tra är en del av Coop innebär att våra butiker ägs och drivs av enskilda kooperativa föreningar runt om i landet och varumärket ägs av Kooperativa förbundet. Coops storlek och förhandlingskraft bidrar också till våra schyssta priser och riktigt bra klipp och kampanjer i butiken varje vecka.

Aktuellt: Coop ställer om till X:-tra i Emmaboda

Adress: Järnvägsgatan 26

Premiärdatum och tid: 26 oktober kl.10

Butikschef: Jan ”Janne” Karlsson

Säljyta: 1028 m2

Antal anställda: 10

För mediefrågor, intervju med butikschef Jan ”Janne” Karlsson eller regionchef Adrian Caka, vänligen kontakta media@coop.se. Önskar förhandstitt på butiken kommer det även gå att ordna.

Taggar: