Premiär för Coop Bygg på Väla

Report this content

Nordens största byggkedja får premiär när Coop Bygg öppnar sin första byggmarknad på Väla utanför Helsingborg. Coop Norden Bygg har 160 försäljningsställen i Norden och tar nu på allvar upp konkurrensen med övriga byggvaruhus. Vägg i vägg på Väla nyöppnar Coops framgångsrika matkedja Coop Extra, som här får sin ytmässigt största butik.

På torsdag nyöppnar Coop på Väla. Den ombyggda stormarknaden Coop Forum har blivit två separata butiker: Coop Extra, som är en storbutik med fokus på färskvaror och pris, samt Coop Bygg, med allt under ett tak för ”Gör-det-självare”. -Nyrekryterad byggkunnig personal, nya exponeringslösningar och ny grafisk profil ska lyfta butiken. Vi har 12 000 artiklar i sortimentet och det känns lovande inför sommarens alla hemma-bygg-projekt, säger Mikael Hansson, chef Coop Bygg i Väla. Nu pågår planering för omprofilering av Coops 43 befintliga byggmarknader, under hösten kommer fler butiker att konverteras. Kooperationen var först med ”Gör-det-själv” som startade som en del av OBS! 1963. Vägg i vägg med Coop Bygg finns omprofilerade storbutiken Coop Extra med bl a manuell fiskdisk och eget bageri. Väla-butiken storsatsar även på ett etniskt matsortiment, ”All världens mat” som Coop tagit fram i samarbete med invandrarföreningar. Sortimentet består av ca 250 produkter inom bröd, mejeri, chark och torra varor. -Vi sänker priserna på 3 800 artiklar och utökar öppettiderna, vi kommer att ha öppet längst på Väla, säger Stefan Nilsson, chef Coop Extra Väla. Coop Extra på Väla blir den trettiotredje Extra-butiken i landet. Coop Extra satsar på färskvaror till låga priser, extra bra kundbemötande, Sveriges billigaste ekokasse och rabatter för trogna kunder. Konceptet är mycket framgångsrikt och inom kort öppnar nya Extra-butiker i Skärholmen (utanför Stockholm) samt Västerås. Utbyggnadstakten är snabb och under de närmaste åren kommer 4-6 nya Extra-butiker att etableras per år.