• Coop/

Pressmeddelande 2008-02-06 Coops senaste Medlemspanel visar: Chips och godis populäraste fredagsmyset

Chips, ostbågar och godis är det populäraste fredagsmyset. Men 33 procent av föräldrarna vill att barnen ska äta mindre godis. Det visar Coops senaste medlemspanel där över 14 000 medlemmar svarat på frågor om mat och hälsa.

– Man ska inte ha dåligt samvete för att man fredagsmyser med en skål chips eller godis. Men det handlar om hur stor skålen är! Sätt fram en sansad mängd av sådant du egentligen tycker ni borde äta mindre av. Popcorn, salta pinnar och rostade kastanjer är bra alternativ för den som vill ”sunda till” det lite extra, tipsar Latifa Lindberg, dietist och hälsoansvarig i Coop.

De fem vanligaste svaren på frågan ”Vad äter ni till fredags-/lördagsmyset?”: Chips ostbågar o dyl 46 % Godis 43 % Choklad 30 % Glass 25 % Frukt 22 %

Samtidigt säger hela 47 procent att de är nöjda med hur barnen äter. Och frukt visar sig vara ett ganska populärt ”mys-alternativ”.

– Ett sätt att variera frukten är att göra en gino (chokladgratinerad frukt) eller egna kokosrullade fruktspett. Låt gärna barnen vara med och laga. Det finns massor av spännande frukter som exempelvis rambutan, passionsfrukt och mango, det är bara att pröva sig fram till nya favoriter, säger Latifa Lindberg.

De fem vanligaste svaren på frågan ”Vad skulle du vilja att barnen åt mindre av?”: Inget speciellt 48 % Godis/choklad 33 % Chips, ostbågar o dyl 21 % Kakor, bullar 13 % Glass 6 %

I Coops butiker får numera alla barn som handlar med vuxet sällskap en frukt. En nyutkommen inspirerande folder om ”Sund familjemat” finns ute i butiker och stormarknader och kan även laddas ner via www.coop.se.

Ytterligare upplysningar Latifa Lindberg, dietist och hälsoansvarig Coop Sverige 08-743 20 48 Coops pressjour tel 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Extra, Coop Konsum, Coop Nära och Coop Bygg. Coop Sverige är ett helägt dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF).