Produktion av palmolja och soja

Produktion av palmolja och soja SVT sänder i kväll klockan 21.30 "Maten som skövlar" där man berättar om hur värdefulla naturområden skövlas när palmolja, en vegetabilisk olja som används i de flesta av våra vanligaste livsmedel, produceras. Coop Sverige vill med anledning av detta klargöra sin inställning i frågan. Coop Sverige ser allvarligt på problemet som bidrar till att våra tropiska regnskogar skövlas och på sikt försvinner. Vi gör i dagsläget allt som står i vår makt för att påverka producenterna av palmolja mot en hållbar produktion. Vi arbetar även för att förhindra att fler regnskogar skövlas vid plantering av oljepalmer. Detta har Coop Sverige hittills gjort: - Vi ställer krav på vår huvudleverantör av palmolja till våra egna varumärken, Signum, Blåvit och Änglamark. Vi köper den från Karlshamn AB som i sin tur importerar från utvalda leverantörer, som inte tar värdefull regnskogsmark i anspråk föra att expandera sin produktion. - Vi går längre än lagkraven när det gäller märkning och deklarera sedan länge alla vegetabiliska oljor på våra Egna Varumärken. Undantag är endast om utrymmet på förpackningen säter gränser. Kopnsumenter kan med denna information göra ett aktivt och medvetet val. - Vi deltar i det fortsatta arbetet med WWF som motor att tillsammans andra aktörer delta i ett internationellt "Round Table" för att påverka oljeproducenter till hållbar produktion. Migros, en detaljhandelskedja i Schweiz, har tillsammans med WWF fastställt ett antal kriterier för hållbar produktion av palmolja som ligger som ett föredöme för vårt fortsatta arbete. - Coop Sverige har deltagit i WWFs seminarium om Palmolja och Soja i december 2002. - Vi har tillsammans med andra aktörer inom handeln skickat ett brev till Indonesiska ambassaden med uppmaning om ett hållbart förhållningssätt. - De senaste två åren har Coop Sverige arbetat för att ta fram ekologiska alternativ på matfetter och vi kommer under våren att lansera ett antal nya Änglamarksprodukter. När det gäller soja har Coop Sverige sedan flera år tagit aktiv ställning och vi strävar efter att ha kontroll över sortimentet när det gäller livsmedel som producerats med modern genteknik. Vi bedömer produkt för produkt utifrån följande grunder - Produkterna får inte innebära ökad risk för människors hälsa eller för miljön - Produkterna skall ge ett mervärde för konsumenterna - Produkterna får inte innebära skador på djur eller ovärdig hantering av djur - Konsumenterna har rätt att bli informerade om en produkt innehåller GMO De ekologiskt producerade livsmedlen är det bästa alternativen för att visa att man som konsument bryr sig om miljön och en hållbar utveckling. Ytterligare upplysningar Barbro Bragman, miljösamordnare Coop Sverige, 08-743 17 41, 0703-643 17 41 Ulrika Ekström, informationchef 08- 743 15 83, 0703-98 54 52 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/13/20040611BIT21420/wkr0006.pdf