Sopköket vinner Änglamarkspriset 2021

Svenska folket har tillsammans med Änglamarksprisets jury röstat fram Sopköket, catering och restaurang från Stockholm, som vinnare av Änglamarkspriset 2021. Sopköket tilldelades Änglamarkspriset för sitt arbete mot matsvinn vid en digital ceremoni under måndagen och prisas med 250 000 kronor.

Från vänster: Filip Lundin - Sopköket, Simon Johansson - Nordic Seafarm, Alina Minkova - Live Green

Änglamarkspriset 2021 delas ut av Kooperativa förbundet och fokuserar på ungas initiativ inom miljö och ekologi. Priset har delats ut sedan 2002 och har i år haft rekordmånga bidrag med en mer än tiofaldig ökning från fjolåret.

– Det ökande engagemanget för hållbarhetsfrågor i samhället inspirerar och sporrar oss i vårt dagliga arbete säger Charlotta Szczepanowski, ordförande i Änglamarksjuryn och chef för hållbarhet och kvalitet på Coop Sverige.

Sopköket är en restaurang- och cateringverksamhet i Stockholm som lagar mat på räddade råvaror från matbutiker. Sedan 2015 har Sopköket minskat matsvinnet med över 25 ton och skänkt över 17 000 måltider till behövande samtidigt som man sysselsätter människor som står långt från arbetsmarknaden. Sopkökets vision är att om fyra år finnas i alla storstäder i Sverige.

– Sopkökets hållbara idé om att driva catering och restaurang på räddade råvaror tillsammans med samarbetspartners gör att de kan skänka måltider till behövande och samtidigt skapa arbetstillfällen för människor i utanförskap. Vi ser fram emot att följa deras resa när de nu planerar att lansera cirkulär fryst färdigmat på räddade råvaror och e-handel, säger Charlotta Szczepanowski.

Sopköket tilldelas Änglamarkspriset 2021 med motiveringen:

Årets vinnare av Änglamarkspriset 2021 visar att hållbarhet både kan och ska vara mångfacetterat. Här skapas miljö- och klimatnytta samtidigt som årets vinnare stödjer utsatta människor och skapar arbetstillfällen för människor som står långt från arbetsmarknaden. Stort grattis till Sopköket som visar att det går att minska matsvinnet på en helt ny nivå!

Läs mer på: www.sopkoket.se

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13
eller media@coop.se

Om KF
Kooperativa Förbundet, KF, är ett förbund i form av en ekonomisk förening med konsumentägda företag och föreningar som uppdragsgivare. Medlemmarna i KF består av 28 konsumentföreningar, sju OK-föreningar, Fonus, Folksam och direktanslutna medlemmar. KF är Sveriges enskilt största kooperativa förbund räknat till antal medlemmar. Bara genom de 28 konsumentföreningarna och KF:s direktanslutna medlemmar samlas 3,7 miljoner konsumenter.

Taggar: