• Coop/

Svenskarna effektiviserar måltiden – men tror på framtida gemenskap runt bordet

Pressmeddelande 2007-11-06 Mer än hälften av dagens unga sysslar med annat samtidigt som de äter. För många yngre är datorn ett vanligt sällskap medan kombinationen mat och tv-tittande eller läsning förekommer i alla åldrar. Uppgifterna kommer från Coops senaste medlemsundersökning som besvarats av över 44 000 personer. Samtidigt som måltiden alltmer effektiviseras, hoppas 75 procent att måltiden i framtiden ska bli ett tillfälle att umgås kring bordet.

Samtidigt som svenskarna gärna kombinerar sin måltid med andra aktiviteter, önskar en majoritet av de tillfrågade att matkulturen ska förändras. Tre av fyra vill tydligare än i dag utnyttja måltiden som ett socialt möte. På samma gång tror var fjärde person att det i framtiden blir ännu viktigare med snabbmat och hela 85 procent menar att hälsosam mat får en ännu större betydelse framöver.

– Svaren i vår medlemspanel visar tydligt att en majoritet vill ha tid att samlas och umgås kring matbordet. Men tiden är knapp för många och det finns ett behov av flera enkla, goda och nyttiga måltidslösningar som förenklar matlagningen och ger mer tid till att umgås kring själva måltiden, säger Magnus Frisk, informationschef i Coop Sverige.

En viktig dialog för att i butik kunna möta medlemmarnas behov är Coops Medlemspanel som genomförs löpande på www.coop.se. Den senaste undersökningen fokuserade på matvanor i dag och i framtiden.

För mer information, se medföljande pdf eller kontakta: Magnus Frisk, informationsansvarig Coop Sverige, 08-743 20 11. Coops pressjour 08-743 23 33.

Resultat ur Coops Medlemspanel – Framtidens mat 2007: Vad sysselsätter du dig med samtidigt som du äter: Totalt: 18-27 år 38-48 år 49-59 år 60 år/äldre Tittar på tv 65,5% 83% 73% 58,5% 53% Läser 65% 54% 59% 72% 69% Sitter vid datorn 18,5% 39% 28% 10% 6% Lyssnar på musik 17% 30% 17,5% 14% 14% Pratar i telefon 11% 24% 17% 5% 2,5%

Hur tror du att matkulturen kommer att se ut i framtiden?* Det blir viktigare med hälsosam mat: 85,5% Det blir viktigare att äta tillsammans: 75% Utländska influenser blir allt vanligare: 66,5% Det blir viktigare med snabbmat: 25% * Flera svarsalternativ möjliga.