Världens mat nu även på Coop Konsum

Coop Konsum utökar sortimentet för att nå nya kundgrupper med rötter i andra matkulturer. I ett 40-tal utvalda butiker introduceras nu ”Världens Mat”-sortimentet med ca 300 nya varor. Sortimentet har tidigare gjort succé i Coops kedjor Coop Extra och Coop Forum.

– Sexton procent av Sveriges befolkning har invandrarbakgrund, svenskarna reser som aldrig förr och matintresset är lite av en folkrörelse i Sverige idag. Det finns många som letar efter nya spännande varor som okra (böna) och baba ghanoug (aubergineröra) i Coops butiker och stormarknader idag, säger Magnus Frisk, informationschef Coop Sverige.

Bakgrund
År 2005 testades ett mindre sortiment i Coop Extra Jakobsberg, strax utanför Stockholm. Sortimentet vidareutvecklades i samarbete med invandrarföreningar och internutbildningar i andra matkulturer har genomförts. Idag finns ”Världens mat” i kedjorna Coop Extra och Coop Forum över hela Sverige och nu även i ett 40-tal utvalda Konsum-butiker.

– Det pågår många viktiga och spännande samarbeten ute i landet, mellan invandrarföreningar, konsumentföreningarna och våra butiker och stormarknader. Vi lär oss mer om andra länders matkulturer och lär oss fira nya högtider, säger Magnus Frisk.

Exempel på produkter i sortimentet är
Konserver; kalkonkött, grönsakskonserver
Torra varor: bönor, linser, nötter, ris, smaksättare
Färskt: chark, ost, bröd och bakverk
Fryst: grönsaker, halalslaktat kött (följer svensk lagstiftning avseende slakt)

– Vi fortsätter satsningen under våren med att ta in produkter från Balkan, som köttkonserver, kryddmixer, soppor och kakor, säger Magnus Frisk.

Lista på vilka Coop Konsumbutiker som säljer "Världens mat" bifogas.

För mer information:
Coop Sveriges pressjour tel 08-743 23 33