Inget sprängmedel på CMP:s område i Norra hamnen

Vid en rutinkontroll tidigt i morse fann CMP indikationer på att explosivt material kan finnas ombord på en trailer på företagets område i Norra Hamnen. Området spärrades av och polisen inledde ett arbete för att undersöka det misstänkta föremålet. Senare på förmiddagen konstaterades att inget sprängmedel återfunnits.

Upptäckten gjordes i samband den säkerhetskontroll som allt gods som anlöper CMP genomgår. Avspärrning upprättades och kontakt med polisen togs omedelbart i enlighet med företagets säkerhetsrutiner.

Polisens bombgrupp har inte hittat något sprängmedel.

För ytterligare information, kontakta Johan Röstin, vd CMP, på 040-680 41 65

Om CMP
Dansk-svenska Copenhagen Malmö Port AB (CMP) är det största hamnbolaget i Öresundsregionen. Företaget erbjuder varje år effektiv transportservice till nära 8 000 fartyg på en av Nordens mest dynamiska och expansiva marknader. CMP bildades 2001 genom en sammanslagning av hamnarna i Malmö och Köpenhamn. Företaget har ungefär cirka 400 medarbetare och omsatte cirka 785 MSEK under 2009. Verksamheten omfattar kryssnings- och containertrafik, men också ro-ro-, tank- och torrlastfartyg. Inom CMP finns dessutom Nordens största knutpunkt för biltransporter, som varje år hanterar 500 000 fordon. CMPs verksamhet baseras på miljöhänsyn och hållbara lösningar inom teknik, infrastruktur och service.