Internationell delegation i Malmö diskuterade de framtida transportsystemen för europeiska hamnar

Diskussioner om framtida transportsystem låg i fokus när Pat Cox, europeisk samordnare för transportkorridoren ScanMed, besökte Copenhagen Malmö Port under måndagen.

Tillsammans med vd:arna för 25 europeiska huvudhamnar organiserade Pat Cox en omfattande workshop, ett så kallat ”idélaboratorium för ScanMed” (ScanMed Ideas Laboratory). Det primära syftet med idélabbet var att lyfta fram goda exempel och utbyta erfarenheter mellan hamnarna för att utveckla en effektivare och hållbar transportkorridor.

”ScanMed-korridoren, som jag har nöjet att samordna, ger många fördelar i form av ökad effektivitet, hållbarhet och samarbete. Jag har som mål att underlätta utbyten av erfarenheter kolleger emellan. Idélabbet i Copenhagen Malmö Port var en stor framgång. Nästan alla hamnar längs ScanMed-korridoren var representerade och mycket intressanta exempel presenterades. Samarbete är nyckeln till Europas framtida transportsystem. Därför var det här idélabbet bara början på ett större projekt för att föra samman bland annat tågoperatörer, logistikföretag och järnvägsterminaler. Detta kommer med stor sannolikhet att uppmuntra till framväxt av  innovativa ekosystem, inklusive nya verksamheter och miljövänliga lösningar ”, säger Pat Cox, europeisk samordnare för transportkorridoren ScanMed.

”Att vara en så kallad Core Port i Europa, vilket CMP är, medför ett stort ansvar och ställer krav på effektivitet för att hamnen ska bli ett attraktivt alternativ. Vi ser det som en självklarhet att samarbeta med andra hamnar, både på nationell och internationell nivå, för att stödja utvecklingen av det framtida transportsystemet. Gårdagens diskussioner har hållit en hög nivå och har varit mycket givande. Jag ser mycket positivt på att fortsätta diskussionerna i framtiden. Vi är naturligtvis mycket stolta över att Europeiska kommissionen har valt att förlägga det första mötet här i Malmö”, säger Johan Röstin, vd för Copenhagen Malmö Port AB.

Svenska staten representerades av Erik Bromander, statssekreterare hos infrastrukturministern.

Fakta:
ScanMed-korridoren förbinder Skandinavien med Medelhavet. Korridoren passerar genom åtta europeiska länder: Finland, Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Österrike, Italien och Malta och sträcker sig genom flera regioner som tillsammans genererar mer än 27 % av EU:s bruttonationalprodukt. Fraktflödet är av avgörande vikt för flexibla och kostnadseffektiva transporter. ScanMed-korridoren utnyttjar den befintliga infrastrukturen i form av lokala frakt- och oceangående fartyg, vägar,  flygplatser och järnvägsterminaler effektivt.

För mer information, kontakta:
Johan Röstin, vd, Copenhagen Malmö Port AB,
Tfn: +46 40 68 04 100, e-post: johan.rostin@cmport.com