Järnvägsbommar ger snabbare och säkrare transporter till Norra Hamnen

Järnvägsbommar i tidigare oövervakade plankorsningar ska minska kötiden för transporter till och från Norra Hamnen i Malmö. Åtgärden har stor betydelse för CMP:s fortsatta utveckling i området.

Järnvägsspåret ut till CMP i Norra Hamnen har flera korsningar där väg- och tågtrafik möts. Korsningarna har hittills varit obevakade och saknat järnvägsbommar. För att tågen ska kunna passera krävs manuell manövrering som innebär att hastigheten blir låg, samtidigt som den korsande biltrafiken blockeras.

Malmö stad har nu, som en del i utvecklingen av transporterna till och från Norra Hamnen, inlett arbetet för att sätta upp järnvägsbommar i dessa korsningar.

- Detta är en viktig åtgärd för att vi ska lyckas med vår tillväxt i Norra Hamnen. En transportkedja är aldrig starkare än sin svagaste länk och järnvägsbommarna är en avgörande pusselbit för våra transporter. Detta gynnar både CMP och våra kunder, säger Johan Röstin CMP:s CEO.

- Det känns väldigt bra att vi kan genomföra denna trimning av tågtrafiken i Norra Hamnen. Bommarna kommer att ge trafiken i området ett betydligt bättre flyt samtidigt som vi ser uppenbara miljövinster med den minskade köbildningen, säger Kerstin Gustafsson, gatudirektör Malmö stad.

För mer information kontakta:

Johan Röstin, CEO CMP på 040-680 41 00. [Korrigerad kontaktuppgift - tidigare fel telnr]

Kerstin Gustafsson, gatudirektör Malmö stad på 0709-341370.