Kryssningsavtalet signeras i Visby

På måndag 15 december skriver Region Gotland och Copenhagen Malmö Port (CMP) under det avtal som syftar till att göra Gotland till en ny huvudattraktion för Östersjöns kryssningsturister.

I augusti godkände regionfullmäktige det avtal som förhandlats fram mellan parterna. Senare under hösten gav även CMP:s styrelse sitt bifall och i samband med fullmäktiges sammanträde på måndag hålls en ceremoni när avtalet skrivs under.

Avtalet bygger på att Region Gotland bygger en ny kryssningskaj i Visbys hamn med kringanläggningar till en beräknad kostnad på cirka 250 miljoner kronor i 2014 års penningvärde. Anläggningarna ska stå klara i april 2018. CMP hyr kajen under 20 år till en hyreskostnad av 9,3 miljoner kronor per år, exklusive driftskostnader.

I samband med undertecknandet hålls en pressträff där det finns möjlighet att tala med bland annat representanter för Region Gotland samt Copenhagen Malmö Ports vd Johan Röstin och vice styrelseordförande Ilmar Reepalu.

Avtalssignering: måndag den 15 december kl 16.30 i Ljusgården OBS! Tiden är ungefärlig.

Pressträff: hålls omedelbart efter undertecknandet i lokal Bornholm, Rådhuset i Visby

Välkomna!

För frågor, vänligen kontakta Ulrika Prytz Rugfelt på 0702-52 00 98.