Kryssningstrafiken i Köpenhamn sätter nya rekord under 2016 och 2017

Under 2016 förutser Copenhagen Malmö Port en tillväxt på 9 % i antal kryssningspassagerare till Köpenhamn, och i slutet av juni sätts rekord i antal passagerare på en och samma dag. Nästa år slås alla rekord med 850 000 kryssningspassagerare. Sammanlagt bidrar kryssningstrafiken med ca 1,3 miljarder danska kronor till huvudstadens ekonomi.

Kryssningstrafiken har under de senaste 10 åren utvecklats mycket positivt för Köpenhamn. År 2005 var antalet passagerare drygt 400 000 medan det i år väntas 740 000 – en ökning med 9 % jämfört med 2015. Lite under hälften av årets anlöp är så kallade turnaround-anlöp, där fartygen byter passagerare. Dessa anlöp är särskilt lönsamma eftersom de skapar större omsättning hos hotell, flygbolag, butiker, restauranger och andra företag i turist- och upplevelsebranschen.

Lovande framtid
”Framtidsutsikterna för kryssningsbranschen är mycket ljusa med stadigt stigande efterfrågan och fler och större fartyg på väg från varven. Vi förväntar oss fortsatt tillväxt i antal passagerare och fartyg i Köpenhamn”, säger Arnt Møller Pedersen på Copenhagen Malmö Port (CMP), som ansvarar för kryssningstrafiken i Köpenhamn.

Redan nu kan CMP konstatera att 2017 kommer att slå alla tidigare rekord. Kryssningsrederierna planerar nämligen i god tid, och med de avtal som nu är i hamn förväntas 850 000 kryssningspassagerare till Köpenhamn nästa år. Det slår det tidigare rekordet på 840 000 passagerare från 2012.

Rekord för en enskild dag
Säsongen 2016 inleds den 28 april och under året är 304 anlöp av 67 olika fartyg från 35 olika rederier inplanerade. I juni anlöper sju fartyg med 24 000 passagerare och 7 000 besättningsmedlemmar på en och samma dag. Så många kryssningspassagerare har aldrig tidigare kommit till Köpenhamn samma dag.

Tendensen för kryssningsanlöpen i Köpenhamn är att fartygen hela tiden blir större. De största med en kapacitet på upp till 4 000 passagerare. Det ställer nya krav på effektiv logistik, särskilt om man vill vara en turnaround-destination.

Positiv ekonomisk effekt
”Det har investerats rejält för att Köpenhamn även i fortsättningen ska vara en attraktiv kryssningsdestination, bl.a. i form av den nya Oceankaj som öppnade förra året. Det är roligt att se hur många års hårt och träget arbete av alla aktörer i branschen nu bär frukt”, påpekar Arnt Møller Pedersen.

Uppskattningsvis skapar kryssningsbranschen drygt 4 000 jobb (främst säsongsjobb) och bidrar med en total omsättning på 1,3 miljarder kronor i huvudstadsregionens ekonomi. De fler än 100 000 extra passagerare som väntas under 2017 beräknas generera en meromsättning på 200–225 miljoner kronor i turistbranschen.

För ytterligare information, kontakta:
Arnt Møller Pedersen, COO,
Cruise & Ferries, Copenhagen Malmö Port

FAKTA

• Kryssningsfartygen blir allt större och större – med ända upp till 4 000 passagerare per fartyg. Under 2016 förväntas 15 anlöp av de största fartygen. Nästa år har det redan anmälts 55 stora anlöp.
  • I samband med ett enda stort kryssningsfartyg med 4 000 passagerare hanteras 12 000 resväskor och det går åt 15 stora lastbilar med proviant, 35–40 turistbussar samt 1 500 taxi- och limousinresor. Dessutom åker en del av passagerarna med buss, tåg och tunnelbana.
  • Säsongen 2016 inleds 28 april och avslutas 13 oktober – bortsett från 3 julanlöp i december.
  • Under 2016 är totalt 304 anlöp av 67 olika fartyg från 35 olika rederier inplanerade.
  • I juni 2016 förväntas sju fartyg med 24 000 passagerare och 7 000 besättningsmedlemmar på en och samma dag. Så många har aldrig tidigare kommit till Köpenhamn på en och samma dag.
  • Under 2017 förväntas 850 000 kryssningspassagerare till Köpenhamn. Det blir nytt rekord.
  • Kryssningsbranschen skapar 4 000 jobb (främst säsongsjobb) och bidrar med 1,3 miljarder kronor till huvudstadens ekonomi.
  • De flesta kryssningspassagerarna kommer från Tyskland (27 %) följt av USA/Canada (26 %), England (14 %), Italien (4 %) och Spanien (4 %). Danmark är på en tiondeplats (2 %).