Malmö kliver fram som kryssningsdestination

Malmö flyttar fram sin position som kryssningsaktör när den spanska kryssningsarrangören Pullmantur väljer att flytta sina kryssningsanlöp från Köpenhamn till Malmö hamn. Beskedet gör det möjligt för Copenhagen Malmö Port (CMP) att öka sin kryssningstrafik genom en högre kapacitet i Köpenhamn samtidigt som Malmö som turiststad och Malmö Airport får cirka 35 000 nya, köpstarka resenärer och 7 000 besättningsmedlemmar per säsong.

– Det är oerhört glädjande att affären gått i lås. Det ligger mycket arbete bakom detta från många parter, för att få all logistik att gå ihop. Nu ser vi fram emot att ta emot de spanska kryssningspassagerarna på bästa vis och hoppas samtidigt på att kunna lyfta såväl vår egen organisation, Malmö som turiststad samt Malmö Airport som flygplats, säger Johan Röstin, vd för CMP, och fortsätter:

– Förhandlingarna för att få den här affären i hamn har pågått i flera år. Det har fungerat fantastiskt och vi har mött ett stort engagemang från deltagarna i nätverket Cruise Malmö, med representanter från Malmö Turism, Malmö Airport och övriga intressenter inom turistnäringen.

Under 2013 handlar det om 10 stycken anlöp i Malmö, mellan den 11 maj och den 14 september, av kryssningsfartyget Empress. När Pullmantur flyttar sina anlöp från Köpenhamn till Malmö styr de också sina flygningar från Kastrup till Malmö Airport.

I samband med varje fartygsanlöp kommer runt 1 800 spanska kryssningspassagerare att anlända till Frihamnen via Malmö Airport, med i första hand Pullmanturs tre Boeing 747 om vardera 500 resenärer. Lika många resenärer avslutar sin kryssning och avreser till Madrid och Barcelona med Pullmanturs flygningar. CMP, Malmö Airport och Pullmantur har inlett ett nära samarbete för att lösa förflyttningar mellan flyg och fartyg så smidigt som möjligt.

– Resenärer efterfrågar enkelt och effektivt resande, vilket det här samarbetet kan erbjuda. Snabba processer där resenärerna hämtas direkt vid flygplanet ger mer tid för utflykter i Malmö och övriga Skåne. Det är min övertygelse att kryssningsverksamheten kommer att expandera ytterligare och därigenom stärka flygplatsens regionala betydelse, säger flygplatsdirektör Peter Weinhandl.

CMP, som har en bred och gedigen erfarenhet av kryssningsverksamhet i Köpenhamn, vet av erfarenhet att varje resenär spenderar i snitt motsvarande 1 700 kr per dag i staden.

– Detta får en stor betydelse för turistnäringen och handeln i Malmö. Dessutom får museer, naturområden, golfbanor och andra utflyktsmål i regionen möjlighet att erbjuda sitt utbud till en internationell publik, säger Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Fakta
Kryssningsfartyget Empress kommer att anlöpa Malmö 12 lördagar under 2013, från 11 maj-14 september. Malmö blir därmed ett slags hemmahamn för Pullmanturs veckokryssningar i Östersjöområdet, även fortsatt för 2014-2015. Fartyget väger 48 500 ton, är 211 meter långt och har ett djupgående på 7, 60 meter. Fartyget rymmer runt 1 800 passagerare och 685 personer arbetar i besättningen.

Pullmantur är Spaniens ledande kryssningsföretag och har över 40 års erfarenhet inom turismnäringen. En miljon passagerare väljer varje år att resa med någon av Pullmanturs sex kryssningsfartyg. Företaget har 6 000 anställda och kontor i Spanien, Portugal, Frankrike och Mexico. Pullmantur har också fyra stycken Boeing 747 i sin egen flotta. Läs mer på www.pullmantur.es

För mer information kontakta:

Johan Röstin, vd på CMP, tel: 040-680 41 00

Peter Weinhandl, Flygplatsdirektör Malmö Airport, tel: 010-10 94 505