Malmö stad satsar 260 miljoner på Norra Hamnen

Malmös kommunfullmäktige beslutade på torsdagen att investera 260 miljoner kronor i fortsatt utbyggnad av Norra Hamnen, för kommande industrietableringar. ”Det här är ett väldigt positivt beslut för oss och våra kunder”, säger Johan Röstin, VD för CMP.

Utbyggnaden kommer att ske i etapper under åren 2014 - 2025 om i storleksordningen 20 hektar tomtmark åt gången, där den första etappen färdigställs under 2014. Själva utbyggnaden består bland annat av utfyllnader, skapande av markanläggningar och nybyggnation av gator.

- Det här är ett väldigt positivt beslut för oss och våra kunder. Det glädjer oss att Malmö stad har fortsatt stark tro på CMP och Norra Hamnens potential att bli ett transport- och logistiknav i Östersjöregionen, säger Johan Röstin.

Norra Hamnen i Malmö är ett 1.500.000 kvadratmeter stort område dedikerat för hamnverksamhet och transportrelaterad industri. Här arbetar Malmö stad och CMP tillsammans för att åstadkomma ett slags industriell symbios, det vill säga ett hållbart kretslopp för transporter, energitillverkning, och återvinning till nytta för alla involverade företag. Hälften av ytan består av nya hamnterminaler, kajer, järnvägsanläggningar, med markytor för fortsatt hamnutbyggnad. Den andra hälften av markområdet disponeras för ett helt nytt logistikcentrum för såväl tillverkande som distribuerande företag. Tanken är alltså att dessa industrier ska ha nytta av all den infrastruktur som efterhand skapas i Norra Hamnen för sina internationella godstransporter. Det blir Malmö stad som kommer att svara för dessa markupplåtelser, i samverkan med CMP.

De 260 miljoner kronorna är en uppskattad ram för nödvändiga investeringar under perioden.

- Flexibiliteten i den denna investeringsbudget innebär att om vi får en ny kund med särskilda behov av till exempel markyta med separat väg kan vi åtgärda detta snabbt inom ramen för projektet. Bra landinfrastruktur är minst lika viktig för konkurrenskraften som infrastrukturen till havs, säger Johan Röstin.

Frågor och kommentarer:

Johan Röstin, VD för CMP, tel. 040-680 41 00