Nu bygger vi kryssningskajen

Region Gotland och Copenhagen Malmö Port (CMP) skrev i dag formellt under det avtal som syftar till att utveckla Gotland till en av Östersjöns ledande kryssningsdestinationer. Förberedelserna för att bygga ut hamnen är i full gång, bland annat med den marinarkeologiska undersökningen.

Region Gotland och Copenhagen Malmö Port (CMP) undertecknade i dag ett nyttjanderättsavtal som innebär att regionen investerar omkring 250 miljoner kronor i en ny kryssningskaj mot att CMP hyr kajen under 20 år.

- Nu är det full fart på samtliga maskiner! Byggprojektet rullar på med planering och olika undersökningar på platsen, och tillsammans med öns näringsliv ska vi se till att Gotland står redo när kajen är klar 2018, säger regionstyrelsens ordförande Åke Svensson.

CMP har lång erfarenhet av att utveckla kryssningshamnar och hamnen i Köpenhamn har mottagit flera utmärkelser bland annat som årets kryssningshamn.

- Vi ser fram emot att bidra med vår erfarenhet i samarbetet med Region Gotland. Det här är en betydande affär för oss eftersom vi kan erbjuda våra kunder en mer attraktiv kryssningsrutt. Att vi därmed också bidrar till att fler turister besöker Gotland känns väldigt roligt, säger Johan Röstin, vd för Copenhagen Malmö Port AB.

För bara drygt ett år sedan var kryssningskajen ett projekt nästan alla på Gotland ville ha men ingen trodde skulle bli av. Ett möte under förra årets Almedalsvecka sådde fröet till det samarbete som plötsligt löste upp alla knutar. Med en stark samarbetspartner blev investeringen plötsligt betydligt mindre riskabel och samtliga fullmäktiges partier ställde sig i augusti bakom det färdiga avtalsförslaget.

I november inleddes de marinarkeologiska undersökningarna utanför Kopparsvik, och i vår är det dags för geotekniska undersökningar på havsbottnen. Det egentliga bygget inleds med muddring våren 2016 och två år senare lägger de första kryssningsfartygen till vid Gotlands nya kryssningscentrum.

- Det är ett omfattande pussel att bygga en kryssningshamn och utveckla en attraktiv kryssningsdestination där många offentliga och privata aktörer ska ha ett gott samarbete. Det är en av de viktigaste orsakerna till Köpenhamns framgångar, som vi lägger stor vikt vid. Starten på projektet i Visby har sett mycket lovande ut, säger Arnt Møller Pedersen, kryssningschef hos Copenhagen Malmö Port AB.

Under perioden 2000 till 2012 ökade antalet kryssningspassagerare i Östersjön från 1,1 miljoner till 4,2. En kryssningskaj i Visby bedöms öka antalet anlöp till omkring 150 kryssningsfartyg per år, med ett passagerarsnitt på cirka 1700 resenärer per fartyg, och generera intäkter till besöksnäringarna på omkring 90-130 miljoner kronor per år.*

CMP är Norra Europas ledande kryssningshamn med runt 346 anlöp och drygt 800 000 resenärer från mer än 150 länder årligen i Köpenhamn tillsammans med Malmö.

Frågor och kommentarer:
Åke Svensson, regionstyrelsens ordförande: 0704-47 68 98