Nya ytor för bilhantering färdigställda i Malmö

Copenhagen Malmö Port (CMP) har nu färdigställt ytterligare 45 000 kvadratmeter nytt terminalområde för bilhantering i Frihamnen i Malmö. Denna gång är det bildistributionsföretaget Autolink som behöver kapaciteten för att möta större efterfrågan på marknaden.

Området, som tidigare var en del av en gammal hamnbassäng i Frihamnen, har nu fyllts upp med muddermassor under ett par års tid. Den totala markytan motsvarar 45 000 kvadratmeter, varav en tredjedel togs i bruk redan 2012. Här hanteras bilar som skeppas via Malmö hamn till många destinationer i Östersjöregionen.

Autolink, som är ett av flera distributions- och förädlingföretag i fordonsbranschen i hamnen i Malmö, har på senare tid fått ett antal nya kunder. Autolink har därmed behov av ytterligare terminalytor för sin så kallade PDI-terminal, där bilar finjusteras och besiktigas innan de transporteras vidare till slutkunden i Skandinavien eller i övriga länder i Östersjöregionen.

- Autolinks och andra företags expansion i området visar att utvecklingen i regionen är stark. Färdigställandet av den nya terminalen visar i sin tur att CMP har möjlighet att växa i takt med kunderna och erbjuda anpassade logistikflöden. Att vi på kort tid kan färdigställa outnyttjad mark för både befintliga och nya kunder. På så sätt kan CMP vara ett distributionsnav för ytterligare aktörer varifrån en större region försörjs, exempelvis Östersjöländerna, säger Johan Röstin, VD på CMP.

Under 2012 skeppades över 457 000 bilar via CMP vilket gör hamnen till Skandinaviens största bilhamn. Målet för 2013 är 520 000 fordon per år, vilket också väntas uppnås.

Frågor och kommentarer:

Johan Röstin, VD för CMP