Nytt koncept för kryssningspassagerare: Checka in på flyget redan på kryssningsfartyget

Köpenhamn är först med att erbjuda incheckning ombord innan kryssningspassagerarna lämnar fartyget. Nästa år kommer systemet att utvidgas till att omfatta fler rederier och fartyg.

”Vi är pionjärer med det här systemet, som ger fördelar både åt passagerarna och åt oss”, säger Arnt Møller Pedersen, som är COO för Cruise & Ferries på CMP.

Den morgon då passagerarna ska lämna fartyget och flyga hem kan lätt bli stressande. Vad ska man göra av sitt bagage fram till avresan och hur tidigt måste man vara på flygplatsen?

Under den här säsongen har CMP tillsammans med Kastrup och SAS testkört lösningen On board check in, som gör det lättare för hemresande passagerare. Med hjälp av det här systemet, som utvecklats av ett amerikanskt företag, kan passagerarna checka in och få sina boardingkort utskrivna i lugn och ro, innan de lämnar fartyget. Personalen ombord tar hand om väskorna och förvarar dem säkert tills fartyget är i hamn. Därefter körs bagaget, i förseglade lastbilar direkt till flygplatsen.

”Eftersom passagerarna nu slipper tänka på sitt bagage och inte heller behöver stå i kö framför incheckningsdiskarna får de mer tid över till shopping och sightseeing inne i stan. Det kommer att stärka CMP:s och flygplatsens varumärke och den ledande ställning som vi redan har bland rederier och passagerare”, säger Arnt Møller Pedersen.

I början av augusti var det dags för On board check in-systemets Europapremiär, då passagerare ombord på Emerald Princess och Eurodam kunde checka in inför hemresan med SAS innan fartygen var framme i Köpenhamn. Servicen kommer att erbjudas på de två fartygen under resten av säsongen.

2015 kommer en gemensam programvaruplattform göra att systemet kan erbjudas fler rederier och flygbolag. Tanken är att de flesta större kryssningsrederierna kommer att använda sig av denna möjlighet att ge passagerarna smidigare rutiner och därmed ännu bättre upplevelser.

”Det här är en av de satsningar som gör att CMP och København kan placera sig som en av de främsta kryssningshamnarna. Nyligen fick vi utmärkelsen Cruise Port of The Year 2014, ett bevis så gott som något på vår starka utveckling”, säger Arnt Møller Pedersen.

För ytterligare information, kontakta:

Arnt Møller Pedersen, kryssningschef på CMP: +45 40 63 45 00 eller arnt.moller@cmport.com

CMP är en av de största hamn- och terminaloperatörerna i Norden samt en av de största kryssningsterminalerna i norra Europa. CMP ansvarar för hantering av kryssningsfartyg och passagerare i Köpenhamn och Malmö. CMP får under 2014 besök av 324 kryssningsfartyg och totat cirka 780 000 kryssningspassagerare.