Pressinbjudan - invigning av Malmös nya kryssningsterminal

Lördagen den 11 maj invigs Malmös nya kryssningsterminal när kryssningsföretaget Pullmanturs fartyg Empress anlöper Malmö för första gången. Under 2013 anlöper fartyget tio lördagar under perioden 11 maj till 14 september. I samband med varje fartygsanlöp anländer runt 1800 spanska kryssningspassagerare till Frihamnen via Malmö Airport med Pullmanturs tre Boeing 747 om vardera 500 resenärer. Lika många resenärer avslutar sin kryssning samma dag och återvänder till Madrid och Barcelona med Pullmanturs flygningar.

Press och särskilt inbjudna gäster inbjuds att delta vid invigningen.

Datum och tid:                                Lördagen den 11 maj kl. 10.30-15.00.

Plats:                                               Kryssningsterminalen, Grimsbygatan 21, samt Malmö Airport.

Program:                                        10.30 Kommunfullmäktiges ordförande Kent Andersson inviger den nya kryssningsterminalen.

11.00 Överlämningsceremoni ombord på Empress.

11.15 Presskonferens ombord.

11.30 Guidad visning ombord.

12.20 Lunch ombord.

13.00 Transport till Malmö Airport (obs – ändrad tid).

13.45 Ceremoni på Malmö Airport (obs – ändrad tid).

Program, intervjutillfällen och transporter

Arrangemanget inleds kl. 10.30 med att kommunfullmäktiges ordförande Kent Andersson inviger den nya kryssningsterminalen. Därefter överlämnas en plakett av CMP till Pullmantur ombord på fartyget.

Under presskonferensen deltar:

Arkadiusz Branka, Empress Captain, Pullantur
Eduardo López-Puertas, VP Land Operations & On Board Revenue, Pullmantur
Johan Hermansson, turistdirektör, Malmö stad
Johan Röstin, VD Copenhagen Malmö Port
Peter Weinhandl, flygplatschef Malmö Airport

För specifika intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Christina Malmberg, christina.malmberg@aspekta.se, 0709-530595.

Den guidade visningen för gästerna är 50 minuter lång. Press erbjuds även en kortare visning på 30 minuter.

Press välkomnas att delta vid lunchen. Anmälan görs till Christina Malmberg, christina.malmberg@aspekta.se, 0709-530595 senast tisdagen den 7 maj.

Kl. 13.00 avgår transport till Malmö Airport för dem som önskar delta vid en ceremoni i terminalen. Det första flygplanet med kryssningsresenärer landar uppskattningsvis kl. 13.45 (obs – ändrad tid). Den exakta tidpunkten kan emellertid variera. Press ges möjlighet att följa landningen från flygtornet. Transport från flygplatsen sker i egen regi.

Foto

Foton från invigningsdagen kommer att finnas tillgängliga på http://www.cmport.com/news-and-media/images/pr/malmo%20cruise%20terminal.

Ackreditering

På grund av de internationella reglerna angående sjöfartsskydd (ISPS-koden), som är gällande från och med den 1 juli 2004, måste samtliga som önskar närvara vid invigningen vara föranmälda. Detta gäller alltså även press. För att gå ombord på fartyget krävs även att personnummer skickas på förhand. Föranmälan inklusive personnummer skickas till Christina Malmberg, christina.malmberg@aspekta.se, 0709-530595 senast tisdagen den 7 maj.

Ackreditering av föranmälda journalister och fotografer sker på plats. Presslegitimation och ID ska uppvisas. Ackrediteringskortet ska bäras synligt under hela vistelsen.

Frågor?

Kontakta Christina Malmberg, christina.malmberg@aspekta.se, 0709-530595.