Samarbete ska lyfta kryssningsturismen

Genom ett samarbete mellan Region Gotland och Copenhagen Malmö Port (CMP) ska Gotland bli ett strategiskt mål för den växande kryssningsturismen i Östersjön. En ny kryssningskaj är en viktig förutsättning.

Region Gotland och Copenhagen Malmö Port (CMP) undertecknade i dag en avsiktsförklaring som syftar till att utveckla Visby som kryssningsdestination.

– Trots att samtliga kryssningsfartyg som rör sig i nord-sydlig riktning på Östersjön passerar Gotland hänger ön inte längre med kryssningsutvecklingen. Avsaknad av kajplats är det största problemet. Vi är därför mycket glada över att inleda samarbete med CMP som vi kan utveckla verksamheten tillsammans med, säger regionstyrelsens ordförande Åke Svensson.

– Vi ser stor potential i Gotland som kryssningsdestination och som en ytterligare anhalt i vårt kryssningserbjudande, säger Johan Röstin, vd för CMP.

Avsiktsförklaringen innebär att parterna ska:

• Ta fram ett gemensamt affärskoncept för att stärka båda parters marknadspositioner inom kryssningsverksamheten.
  • Arbeta fram en långsiktig funktions- och marknadsföringsplan samt finansieringsmodell för en ny kryssningskaj.
  • I samverkan med Gotlands näringsliv skapa nödvändiga servicestrukturer.

Målet är att träffa ett långsiktigt samarbetsavtal senast den 31 december 2014. Parallellt med förhandlingarna kraftsamlar Region Gotland nu för att kunna börja bygga så snart som möjligt. En ny kaj kan stå färdig 2018.

Även näringslivet måste nu rusta för att vara redo att ta emot betydligt fler besökare, och under en längre säsong än den traditionella sommarsemestern. Det arbetet inleds med ett frukostmöte, som Region Gotland arrangerar den 14 februari.

Under perioden 2000 till 2012 ökade antalet kryssningspassagerare i Östersjön från 1,1 miljoner till 4,2. En kryssningskaj i Visby bedöms öka antalet anlöp till omkring 150 kryssningsfartyg per år, med ett passagerarsnitt på cirka 1700 resenärer per fartyg, och generera intäkter till besöksnäringarna på omkring 90-130 miljoner kronor per år.*

CMP är Norra Europas ledande kryssningshamn med runt 346 anlöp och drygt 800 000 resenärer från mer än 150 länder årligen i Köpenhamn.

Frågor och kommentarer:

Åke Svensson, regionstyrelsens ordförande: 0704-47 68 98
Johan Röstin, vd på CMP, tel: 040-680 41 00
Per Lindskog, t f regiondirektör, tel: 0704-47 72 43

Bifogad illustration är fri för media med byline ”Illustration: Bild & Reklam”.

* Rapport av Sweco, 2013