Spanskt fartyg inviger årets kryssningssäsong – 34 000 kryssningsresenärer väntas till Malmö under 2014

På lördagen invigdes årets kryssningssäsong i Malmö när kryssningsfartyget Empress anlände till staden. Förra årets drygt     31 000 kryssningsresenärer gav ett tydligt uppsving för Malmös besöksnäring, siffror som förväntas öka ytterligare i år.

- Vårt gemensamma arbete för att göra Malmö till en etablerad kryssningsdestination fortsätter. Vi gläds åt att antalet kryssningsanlöp ökar jämfört med förra året, säger Johan Röstin, CEO för CMP, som räknar med att kryssningstrafiken kommer att fortsätta öka under de närmaste åren.

På lördagen anlände årets första grupp spanska kryssningspassagerare till Frihamnen med det inkommande kryssningsfartyget Empress för att avsluta sin kryssning. Motsvarande grupp anlände samma dag till Malmö Airport med flyg från Spanien för att gå ombord på Empress och starta sin kryssning. Under årets säsong (maj-september) kommer totalt 12 kryssningsfartyg till Malmö.

CMP har gjort en uppföljande analys och enkät hos resenärer och personal på de kryssningsfartyg som anlöpte Malmö under säsongen 2013. Den visar bland annat:

• Besökarna spenderade totalt cirka 5,8 miljoner kronor i Malmö.
  • De pengar som spenderades i Malmö skapar omsättning och arbetstillfällen för Malmös handel- och besöksnäring.
  • Besökarna var mycket nöjda med sitt besök i Malmö. Åtta av tio angav att vistelsen i Malmö hade levt upp till eller överträffat deras förväntningar.
  • Servicen och bemötandet hos butiker och restauranger i staden fick genomgående högt betyg.

- Kryssningsverksamheten är mycket positiv för Malmö som besöksdestination. Förra årets siffror visar tydligt att den skapar arbetstillfällen och intäkter för staden. På sikt bidrar kryssningarna också till att utveckla destinationen Malmö och skapa exportmogna upplevelser för en internationell marknad, säger Johan Hermansson, turistdirektör, Malmö Turism.

- Det lyckade utfallet är resultatet av ett nära samarbete mellan Malmö Airport,  CMP och Malmö stad. Tillsammans har vi skapat ett attraktivt kryssningskoncept som är smidigt för resenärerna och som vi hoppas kunna utveckla ytterligare, säger Peter Weinhandl, flygplatschef Malmö Airport.

Frågor och kommentarer:

Johan Röstin, CEO på CMP, tel: 040-680 41 00

Johan Hermansson, turistdirektör, Malmö stad, tel 070-144 26 00

Cecilia Hagert, chef för verksamhetsutveckling, Malmö Airport, tel 010-10 945 07