Stabil resultatnivå för Copenhagen Malmö Port

Copenhagen Malmö Port (CMP) nådde under 2012 en omsättning och ett rörelseresultat på samma nivåer som 2011, trots svagare konjunktur. Bilimporten, RoRo-trafiken och oljetransporterna ökade kraftigt.

CMP:s omsättning uppgick till 725 mkr (727) och rörelseresultatet blev 102 mkr (101). Före växelkurseffekter samt intäkter och kostnader av engångskaraktär ökade omsättningen med 4 procent och rörelseresultatet med 15,8 mkr.

- Resultatet speglar att verksamheten utvecklas stabilt trots det ekonomiska läget, säger Johan Röstin, VD för CMP.

Hanteringen av nya bilar för marknaderna i Östersjöregionen fortsatte att öka för tredje året i rad. Antalet bilar ökade med 9 procent till 457 000. I dagsläget hanterar CMP personbilar från 13 olika biltillverkare. Så sent som i februari 2013 blev hamnen i Malmö det svenska navet för Mercedes skåpbilar.

- Tillgången till mark och kajer, samt det goda geografiska läget, möjliggör ytterligare expansion. Vårt mål är att öka volymerna till 520 000 bilar under 2013, säger Johan Röstin.

Den positiva trenden för kryssningsverksamheten fortsätter också, med en ökning under 2012 till 376 anlöp (370) och 840 000 passagerare (820.000). Köpenhamn korades för femte året i rad till bästa kryssningshamn. Under 2013 tar kryssningstrafiken fart även i Malmö när den spanska kryssningsarrangören Pullmantur förlägger sina kryssningsanlöp till staden .

RoRo-trafiken ökade med drygt 5 procent till 245 000 lastbilar/trailers och hanteringen av olja med 16 procent till 5,2 miljoner ton. Container- och torrbulksvolymerna minskade något.

Frågor och kommentarer:

Johan Röstin, VD för CMP AB