Copernicus: Bränderna nådde nya rekord 2020 men de globala brandutsläppen minskar

Forskare från Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) har under året spårat de förödande skogsbränder som inträffat på många platser över hela jorden. Trots att vissa regioner som västra USA drabbats särskilt illa har det totalt sett blivit färre bränder, vilket fortsätter en trend med minskande utsläpp sedan 2003.

Copernicus

Stillbild av animation av global brandaktivitet från den 18 september 2020 som visar den höga värmestrålningen från löpeldarna i västra USA

Vi har nu ett års data som samlats in av Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS), implementerat av European Centre for Medium-Range Weather Forecasts på uppdrag av Europeiska kommissionen. Datan visar en komplicerad bild av löpeldaktiviteterna 2020 över hela världen. Forskare från CAMS kan avslöja att medan områden som polcirkeln och västra USA drabbades av bränder av oöverträffad intensitet och utsläpp, var 2020 ett av åren med de lägsta uppmätta aktiva bränderna globalt. Detta har lett till en ytterligare minskning av utsläppen vilket fortsätter en trend under de senaste 17 åren.

CAMS-forskare övervakar den dagliga löpeldaktiviteten runt om i världen med hjälp av ett mått på värmeeffekt som kallas Fire Radiative Power (FRP). Dessa observationer kommer från satellitbaserade sensorer som kan upptäcka värmesignalen och används för att uppskatta brännintensiteten. CAMS Global Fire Assimilation System (GFAS) använder dessa närmaste observationer i realtid av placeringen och intensiteten av aktiva bränder för att uppskatta utsläppen av föroreningar. För att illustrera brandaktiviteten 2020 har CAMS skapat en särskild animation. Dessutom kan CAMS-forskarna bekräfta att det under 2020 varit en av lägsta uppmätta brandaktiviteterna sedan mätningarna började 2003. Fast i de värst drabbade områdena har intensiteten varit mycket högre.

Copernicus

CAMS Global Fire Assimilation System (GFAS) uppskattade koldioxidutsläpp från 2003 till 2020 (1 januari till 7 december) visar en allmän trend med en minskning av utsläppen. Källa: ECMWF Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS).

Medan bränderna i södra tropiska Afrika har varit mycket låg i år har aktiviteten ökat i områden som Sibirien, Colorado, Kalifornien och Pantanal-regionen i södra Brasilien. År 2020 släpptes cirka 1690 megaton kol ut i atmosfären från 1 januari till 7 december 2020. Detta ska jämföras med 1870 megaton kol som släpptes ut 2019 och fortsatte mönstret med lägre utsläpp.

Mark Parrington, seniorforskare och löpeldsexpert vid Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS), förklarar: ”Även om 2020 säkert har varit ett förödande år för bränder på många håll har utsläppen över hela världen varit lägre på grund av bättre åtgärder mot bränder. Sedan vi började övervaka bränder via vårt GFAS-system 2003 har vi sett en gradvis minskning av utsläppsgraden. Det är dock inte dags att vara nöjd eftersom bränder i de värst drabbade områdena hade rekordintensitet till följd av varmare och torrare förhållanden. Detta resulterade i ökade föroreningar som transporterades tusentals kilometer, vilket påverkade luftkvaliteten för miljontals människor.”

”Genom att fortsätta att dagligen övervaka omfattningen, intensiteten och utsläppen av dessa bränder över hela världen är vårt mål att öka medvetenheten om deras långvariga och storskaliga påverkan. Detta hjälper beslutsfattare, organisationer, företag och enskilda medborgare att planera mot de potentiella effekterna av luftföroreningar, särskilt viktigt nu när COVID-19-pandemin har drabbat oss,” tillägger han.

Under 2020 drabbades fyra områden särskilt av löpeld med hög intensitet:

Västra USA

Data från CAMS hittade en av de allvarligaste brandregionerna i västra USA efter de särskilt heta och torra förhållandena i augusti och fram till september.
Copernicus

Ovan: CAMS-data om strålningseffekt (ett mått på brandintensitet) för Kalifornien och Oregon för 2020 (rött) visar brändernas förödande effekt jämfört med genomsnittet 2003-2019 (grå). Nedan: CAMS Beräknade årliga totala koldioxidutsläpp från löpeldar i Kalifornien och Oregon. Källa: Copernicus Atmosphere Monitoring Service, ECMWF.

I flera amerikanska stater, från Kalifornien och Colorado till Oregon, Washington, Utah, Montana och Idaho, visar uppgifterna att brandaktiviteten i regionen var tio till hundra gånger mer intensiv än genomsnittet 2003-2019 i hela USA. Rök från de amerikanska skogsbränderna var omfattande och färdades till delar av norra Europa, en händelse som förutsågs av CAMS. Dessa bränder producerade enorma mängder rök och föroreningar i atmosfären och satellitobservationer uppskattade koldioxidutsläppen till över 30,3 megaton.

Arctic CircleSamtidigt var det under 2020 ytterligare ett år med skogsbränder som blossade upp längs nordöstra Sibirien och polcirkeln. I maj, när den arktiska löpeldsäsongen började, såg forskare tecken på bränder som uppstått i Arktis efter en ovanligt varm vår. Även om de inte bekräftades på grund av brist på markmätningar, rasade de så kallade ”zombiebränderna”, som återuppstod efter att ha pyrt under jorden i de särskilt stora områden som också brann under 2019.

Copernicus

Fire Radiative Power in the Arctic Circle, ett mått på värmeeffekt från bränder, i polcirkeln mellan juni och augusti 2020. Källa: Copernicus Atmosphere Monitoring Service, ECMWF

I september, kunde CAMS forskare bekräfta att under sommaren 2020 hade Arktis satt nya utsläppsrekord, med rökutveckling som täckte motsvarande mer än en tredjedel av Kanada. Med hjälp av data från CAMS: s Global Fire Assimilation System (GFAS) uppskattade forskare att koldioxidutsläppen från bränder i polcirkeln ökade med drygt en tredjedel jämfört med 2019. Från och med den 1 januari till slutet av augusti var koldioxidutsläppen i regionen 244 megaton jämfört med 181 megaton för hela 2019.

KaribienEn annan hart drabbad del av världen 2020 var Karibien där CAMS upptäckte löpeldaktivitet under den tropiska eldsäsongen på norra halvklotet, vilket sker normalt från januari till maj. I slutet av säsongen rapporterade forskare att utsläppen för regionen som inkluderade länder som Belize, Guatemala, Honduras, Nicaragua, Panama och Yucatanhalvön, var långt över genomsnittet 2003-2019. År 2020 uppskattade CAMS att 2,5 megaton kol släpptes ut i atmosfären från Honduras bränder. Detta var mer än något år sedan 2003. Belize och Yucatanhalvön släppte också högre koldioxidutsläpp än genomsnittet 2003-2019.

Copernicus

The Fire Radiative Power - ett mått på värmeeffekt från skogsbränder. Här från det norra halvklotets tropiska eldsäsong (röd) och genomsnittet 2003–2019 (grå). Källa:ECMWF Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS)

Venezuela hade också aktivitet högre än genomsnittet under alla fyra månaderna under den första tredjedelen 2020 med de högsta koldioxidutsläpp någonsin sedan CAMS-mätningarna startade 2003. Samtidigt hade Colombia intensiv aktivitet i februari efter en långsam start med totala koldioxidutsläpp högre än genomsnittet 2003–2019.

AustralienI januari 2020 förklarade australiensiska delstaten New South Wales ett veckolångt undantagstillstånd efter att bränder blossat upp i Victoria föregående december, där nästan en miljon hektar mark brändes. Detta släppte ut över 400 megaton koldioxid i atmosfären, dessa bränder hade en enorm effekt på luftkvaliteten eftersom rök från bränderna täckte ett område på 20 miljoner kvadratkilometer, tillräckligt stort för att täcka hela Ryssland samt en tredjedel av Europa.

Copernicus

Total brandstrålningseffekt för 2019 och 2020 (röd) jämfört med genomsnittet för de senaste 16 åren (grå) för New South Wales (vänster) och Victoria (höger). (Kredit: Copernicus Atmosphere Monitoring Service / ECMWF)

User tools

Inför 2020, lanserade CAMS en Global Fire Monitoring Page på sin webbplats för att informera världen om effekterna av skogsbränder. Sidan innehåller en mängd information inklusive kartor, animationer, frågor och svar och de senaste nyheterna om detta ämne. CAMS har också ett samarbete med den populära vädervisualiseringstjänsten, Windy. Denna applikation använder CAMS-data för brandrelaterade prognoser inklusive aerosoloptiskt djup, partiklar och brandintensitet.

Du kan hitta mer information, animationer och grafer om årets löpeldar här: https://atmosphere.copernicus.eu/wildfires-americas-and-tropical-africa-2020-compared-previous-years

CAMS globala löpeldsspaningssida finns här: https://atmosphere.copernicus.eu/fire-monitoring

Mer om övervakning av löpeldar I CAMS Wildfire Q&As: https://atmosphere.copernicus.eu/qa-wildfires

Mediekontakt

Nuria Lopez
Communications | Copernicus Contracts and Press
Office of the Director General
Reading, UK | Bologna, Italy
Email: copernicus-press@ecmwf.int
Phone: +44 (0)118 949 9778
Mobile: +44 (0)7392 277 523
Twitter: @CopernicusECMWF

Björn Mogensen
Oxenstierna Kommunikation
bjorn.mogensen@oxkom.se

Information till redaktioner
Copernicus är EU:s flaggskeppsprogram för jordobservationer. Det levererar fritt tillgänglig operationell data och informationstjänster som ger användare tillförlitlig och uppdaterad information relaterat till miljöfrågor.

Copernicus Climage Change Services (C3S) är implementerad på uppdrag av EU av European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF), det europeiska centret för medellånga väderprognoser. ECMWF är en självständig mellanstatlig organisation som producerar och sprider väderprognoser till de 34 medlemsstaterna och samverkande stater.

För mer information om Copernicus: www.copernicus.eu
Copernicus Climate Change Service:s hemsida nås på https://climate.copernicus.eu/
Copernicus Atmosphere Monitoring Service:s hemsida nås på  http://atmosphere.copernicus.eu/
ECMWF:s nås på https://www.ecmwf.int/