Copernicus: Rekordstora skogsbränder på norra halvklotet under maj-september 2023

Copernicus

CAMS dagliga genomsnittliga organiska materialaerosoldjupanalyser vid 550 nm från 1 maj - 10 september 2023

Norra halvklotet närmar sig långsamt slutet av skogsbrandsäsongen för 2023, som normalt börjar i maj och sträcker sig in i oktober. Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) data om utsläpp från bränder och rökmoln i samband med bränder ger värdefull information för utvärderingen av de senaste månadernas skogsbränder.

Under våren och sommaren 2023 har flera förödande skogsbränder drabbat de flesta provinser och territorier i Kanada. Bränderna upptäcktes först i maj och pågick på flera platser. De har orsakat stora mänskliga och materiella förluster, förutom att de allvarligt påverkar luftkvaliteten, inte bara i Kanada utan även i andra regioner i Nordamerika. Enligt CAMS globala prognoser och analyser, som sammanställer satellitobservationer av atmosfärens sammansättning, nådde några av rökmolnen från dessa bränder även Europa.

Omfattningen, uthålligheten och intensiteten i dessa bränder ledde till att de totala uppskattade utsläppen av koldioxidutsläpp för 2023 blev nästan 410 megaton, det med stor marginal högsta uppmätta värdet för Kanada i CAMS. Det tidigare rekordet för årliga koldioxidutsläpp är från 2014 och låg på 138 megaton kol. Vid tidpunkten för utsändandet av denna nyhetsflash finns det fortfarande aktiva bränder i ett antal regioner i Kanada, så de årliga utsläppen 2023 kan fortsätta att öka även om ökningstakten verkar plana ut. Vid mättillfället representerar Kanadas skogsbrandutsläpp 27 procent av de totala globala koldioxidutsläppen för skogsbränder för 2023.

CAMS Senior Scientist, Mark Parrington, kommenterar: "Skogsbränder inträffar varje sommar på norra halvklotet med variation vad gäller platser, intensitet och varaktighet beroende på de hydrologiska, meteorologiska och klimatförhållandena. Eftersom temperaturerna fortsätter att öka och torra förhållanden blir mer långsiktiga ökar risken för förödande bränder som de i Kanada. Förmågan vi har att övervaka utsläpp av skogsbränder och rökmoln i CAMS är avgörande för att förstå omfattningen och potentiella effekter på luftkvaliteten.”

Det skedde även betydande skogsbränder under året i Ryssland, särskilt i Omsk oblast, Novosibirsk oblast och Det federala distriktet Fjärran östern. Trots att Ryssland i år haft brandutsläpp under genomsnittet för de senaste tjugo åren, var koldioxidutsläppen från juni-augusti för Arktis de tredje högsta uppmätta, näst efter 2019 och 2020, främst på grund av bränder långt norrut i Kanadas nordvästra territorier.

Flera regioner runt Medelhavet upplevde också betydande skogsbränder. Norra och centrala Grekland drabbades mellan juli och augusti av skogsbränder, utsläppen för denna tid på året var de tredje högsta någonsin, efter 2007 och 2021. Även den iberiska halvön hade betydande skogsbränder som drabbade både Portugal och Spanien, inklusive en av de största bränderna på Teneriffa. På ön Maui på Hawaii rasade också några betydande intensiva bränder.

CAMS ger aktuell information om plats, intensitet och uppskattade utsläpp av bränder runt om i världen, inklusive spårning av deras röktransport och påverkan på atmosfärens sammansättning. CAMS-data är fritt tillgängliga att använda och kan fungera som ett viktigt hjälpmedel i beslutsprocesser för medborgare, företag och intressenter inom relaterade sektorer.

Mer information om de senaste skogsbränderna här.

The CAMS Global Fire Monitoring Page kan nås här:

Mer om bevakning av skogsbränder på CAMS Wildfire Q&As:

Om Copernicus och ECMWF

Copernicus är en del av Europeiska unionens rymdprogram, med finansiering från EU, och är dess flaggskeppsprogram för jordobservation. Verksamheten fungerar genom sex tematiska tjänster: Atmosfär, marina, mark, klimatförändringar, säkerhet och nödsituationer. Den levererar fritt tillgängliga driftsdata och tjänster som ger användarna tillförlitlig och aktuell information om vår planet och dess miljö. Programmet samordnas och hanteras av EU-kommissionen och genomförs i partnerskap med medlemsstaterna, European Space Agency (ESA), European Organization for Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT), European Center for Medium-Distance Weather Forecasts (ECMWF), EU-byråer och Mercator Océan, med flera.

ECMWF driver två tjänster från EU: s Copernicus Earth observationsprogram: Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) och Copernicus Climate Change Service (C3S). De bidrar också till Copernicus Emergency Management Service (CEMS), som genomförs av EU:s gemensamma forskningsråd (JRC). European Center for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) är en oberoende mellanstatlig organisation som stöds av 35 stater. Det är både ett forskningsinstitut och en operativ tjänst 24/7 som producerar och sprider numeriska väderprognoser till sina medlemsstater. Dessa uppgifter är fullt tillgängliga för de nationella meteorologiska tjänsterna i medlemsstaterna. Superdatoranläggningen (och tillhörande dataarkiv) på ECMWF är en av de största i sin typ i Europa och medlemsstaterna kan använda 25 procent av sin kapacitet för sina egna ändamål

ECMWF har utökat antalet platser där man bedriver verksamhet. Förutom huvudkontoret i Storbritannien och Computing Center i Italien kommer nya kontor med fokus på aktiviteter som genomförs i partnerskap med EU, såsom Copernicus, finns i Bonn, Tyskland.

Copernicus Atmosphere Monitoring Service webb  http://atmosphere.copernicus.eu/

Copernicus Climate Change Service webb https://climate.copernicus.eu/