Copernicus: Vulkaniska svaveldioxidutsläpp från Island kommer att nå Europas fastland

Copernicus

Animering av CAMS totalkolumn SO2-prognos initierad den 19 mars 2024 kl. 00 UTC (källa: CAMS/ECMWF).

Den 17 mars ägde ett vulkanutbrott rum på Reykjaneshalvön på Island. Av de fyra vulkanutbrott som registrerats i regionen sedan december är detta det största. Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) har spårat det svaveldioxidmoln (SO2) som orsakats av utbrottet under färden mot Europa.

CAMS-prognoser för atmosfärens sammansättning, baserade på satellitobservationer, visar mängden SO2 i atmosfären, där vulkanutbrott ofta är en viktig orsak. Prognoserna för Island efter utbrottet visar moln med ökade totala mängder på över 10 Dobsonenheter som rör sig österut från Nordatlanten över Irland och Storbritannien för att nå Skandinavien på onsdag, sedan färdas över Östersjön och når Baltikum, Polen och nordvästra Ryssland på fredag.

CAMS Senior Scientist, Mark Parrington, kommenterar: "De tidigare utbrotten producerade inte mycket i form av SO2-utsläpp som kunde observeras och assimileras i vårt system. Mängden svaveldioxid som släpps ut den här gången har varit mycket tydlig i observationerna och vi följer molnet noga när det färdas över norra Europa, även om vi inte förväntar oss att det kommer att ha någon inverkan på ytluftkvaliteten eller klimatet."

Laurence Rouil, chef för CAMS, kommenterar: "Vulkanutbrott och utsläpp av stora mängder svavelföreningar påverkar inte bara luftkvaliteten i den utsatta regionen, utan även globala processer, såsom koncentrationen av ozon i stratosfären. Effekterna av vulkanutbrotten på Island i atmosfären har ännu inte varit så allvarliga, men det är viktigt att fortsätta att övervaka utvecklingen.”

CAMS SO2-prognoser initierade från inhämtade satellitobservationer och med en antagen initial injektionshöjd på cirka 5 km, förutsäger transporten av molnet under de kommande 5 dagarna baserat på European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) Integrated Forecasting System (IFS). Prognoser initieras var 12:e timme baserat på nya observationer. ECMWF genomför CAMS på Europeiska unionens vägnar. CAMS-prognoserna visar gasformig svaveldioxid i atmosfären, men ger ingen information om vulkanisk aska, för vilket Volcanic Ash Advisory Centres (VAACs) ansvarar.

Mer information om de senaste vulkaniska utbrotten på Island.

Undersök CAMS totala svaveldioxid prognoser.

Mer om övervakning av brander i CAMS Vulkanövervaknings Q&A

Om Copernicus och ECMWF
Copernicus är en del av Europeiska unionens rymdprogram, med finansiering från EU, och är dess flaggskeppsprogram för jordobservation. Verksamheten fungerar genom sex tematiska tjänster: Atmosfär, marina, mark, klimatförändringar, säkerhet och nödsituationer. Den levererar fritt tillgängliga driftsdata och tjänster som ger användarna tillförlitlig och aktuell information om vår planet och dess miljö. Programmet samordnas och hanteras av EU-kommissionen och genomförs i partnerskap med medlemsstaterna, European Space Agency (ESA), European Organization for Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT), European Center for Medium-Distance Weather Forecasts ( ECMWF), EU-byråer och Mercator Océan, med flera.

ECMWF driver två tjänster från EU: s Copernicus Earth observationsprogram: Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) och Copernicus Climate Change Service (C3S). De bidrar också till Copernicus Emergency Management Service (CEMS), som genomförs av EU:s gemensamma forskningscenter (JRC). European Center for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) är en oberoende mellanstatlig organisation som stöds av 35 stater. Det är både ett forskningsinstitut och en operativ tjänst 24/7 som producerar och sprider numeriska väderprognoser till sina medlemsstater. Dessa uppgifter är fullt tillgängliga för de nationella meteorologiska tjänsterna i medlemsstaterna. Superdatoranläggningen (och tillhörande dataarkiv) på ECMWF är en av de största i sin typ i Europa och medlemsstaterna kan använda 25 procent av sin kapacitet för sina egna ändamål.

ECMWF har utökat antalet platser bland medlemsstaterna där man bedriver verksamhet. Förutom huvudkontoret i Storbritannien och Computing Center i Italien kommer nya kontor med fokus på aktiviteter som genomförs i partnerskap med EU, såsom Copernicus, finns sedan sommaren 2021 i Bonn, Tyskland.

Copernicus Atmosphere Monitoring Service webb  http://atmosphere.copernicus.eu/
Copernicus Climate Change Service webb https://climate.copernicus.eu/
Mer information om Copernicus:
www.copernicus.eu
ECMWF:s webb: https://www.ecmwf.int/