Copernicus spårar effekter av skogsbränder norr om polcirkeln

Copernicus Atmosphere Monitoring Service registrerar över 100 bränder i regionen som är oföränderliga i skala och varaktighet.

Eftersom ett exceptionellt antal bränder rasat kring polcirkeln under de senaste veckorna, vilket resulterat i utsläpp av 50 megaton koldioxid i atmosfären, avslöjar Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) hur de följer och övervakar skeendet.

CAMS, som genomförts av European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) på Europeiska unionens vägnar, har spårat utsläppen och aktiviteten hos mer än 100 bränder som förekommer norr polcirkeln i delrepubliken Sakha i Sibirien samt i Alaska från början av juni och framåt.

Baserat på 17 års observationer är antalet skogsbränder oöverträffat för juni månad på grund av omfattning och varaktighet. Dessutom, under de första fjorton dagarna i juli, har bränderna i polcirkeln redan släppt cirka 31 megaton CO₂. Bränderna i Sibirien och i Alberta i Kanada har varit de största hittills i år. I maj uppskattades att Chuckegg Creek Fire i Alberta var på över 300 000 hektar.

Förutom att förstörelsen och risken för nya bränder kan utgöra en risk för hälsa i närmiljön, så kan rök och aska transporteras tusentals kilometer med vinden. Högintensiva bränder har ökat i frekvens, delvis som ett resultat av extremt väder som drivs av klimatförändringar, med heta och torra förhållanden som en av de största riskfaktorerna. Dessutom står bränder för mycket värre luftföroreningar än industriutsläpp eftersom de ger en kombination av partiklar, kolmonoxid och andra föroreningar.

Traditionellt varar eldsäsongen från maj till oktober med toppaktiviteten i juli och augusti. Under tidigare händelser i Kanada har CAMS exempelvis kunnat fastställa rök blåser över Atlanten till Europa på bara några dagar.

CAMS övervakar bränder och uppskattar utsläpp/emissioner via satellitdata. De uppskattade utsläppen kombineras med ECMWF-väderprognossystemet för att kunna förutsäga hur den globala luftkvaliteten kommer att påverkas upp till fem dagar framåt.

"Vi övervakar noggrant eldens intensitet och den resulterande röken", säger Mark Parrington, seniorforskare vid Copernicus Atmosphere Monitoring Service. "Vi vet att temperaturerna i Arktis har ökat snabbare än det globala genomsnittet, och varmare/torrare förhållanden kommer att påverka förutsättningarna för att bränder växer när de väl har börjat. Data från vårt globala brandassimileringssystem visar att bränder i polcirkeln vanligtvis inträffar i juli och augusti, så det har varit ovanligt att se bränder i denna skala och med denna varaktighet i juni. Vår övervakning är viktig för att öka medvetenheten om bränder och rökutsläpp som i sin tur kan hjälpa organisationer, företag och privatpersoner att planera fram mot effekterna av luftföroreningar. "

För mer information se: https://atmosphere.copernicus.eu/cams-monitors-unprecedented-wildfires-arctic

Copernicus ECMWF kontakt
Gorana Jerkovic
Copernicus Communications Lead
Shinfield Park, Reading, RG2 9AX, UK
Email: gorana.jerkovic@ecmwf.int
Phone: +44 (0)118 949 9769
Mobile: +44 (0)7917 588 418

Information till redaktioner

Copernicus är EU:s flaggskeppsprogram för jordobservationer. Det levererar fritt tillgänglig operationell data och informationstjänster som ger användare tillförlitlig och uppdaterad information relaterat till miljöfrågor.

Copernicus Climage Change Services (C3S) är implementerad på uppdrag av EU av European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF), det europeiska centret för medellånga väderprognoser. ECMWF är en självständig mellanstatlig organisation som producerar och sprider väderprognoser till de 34 medlemsstaterna och samverkande stater.

För mer information om Copernicus: www.copernicus.eu
Copernicus Climate Change Service:s hemsida nås på https://climate.copernicus.eu/
Copernicus Atmosphere Monitoring Service:s hemsida nås på  http://atmosphere.copernicus.eu/
ECMWF:s nås på https://www.ecmwf.int/