Samtidigt med utbredningen av Coronaviruset: Copernicus uppmäter 20-30 procents minskning av luftburna partiklar (PM 2,5) i Kina

Efter att åtgärder vidtagits för att stoppa Covid-19-viruset så har Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) övervakat och uppmätt reducerade nivåer av luftburna partiklar. De minskade nivåerna av PM 2,5 är sannolikt kopplade till de försiktighetsåtgärder som vidtagits i Kina.

Copernicus

Procentskillnader i nivåer av luftburna partiklar (PM 2,5) under februari 2020 jämfört med medianen för februarimånaderna mellan 2017-2019, vilket bevakats av CAMS.
Källa: ECMWF Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS)

Efter att Covid-19-viruset bröt ut i den kinesiska provinsen Hubei i december 2019 har den kinesiska regeringen vidtagit åtgärder för att minska smittspridningen. Till följd av detta har dagliga aktiviteter – bland annat industri och trafik – märkbart minskat under de senaste veckorna. Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) har observerat en sannolik bieffekt av detta: en minskning av luftburna partiklar (PM 2,5) under februari, jämfört med de tre senaste februarimånaderna. PM 2,5 är en av de väsentligaste luftföroreningar som är kopplade till hälsoeffekter enligt världshälsoorganisationen WHO. PM 2,5 är partiklar som är högst 2,5 mikrometer stora. Partiklarna – som kan vara både i flytande, fast eller gasform – kan potentiellt utgöra allvarliga hälsoproblem när de inhaleras och är kända för att leda till, eller förvärra, kroniska sjukdomar och andra andningsproblem.

CAMS bevakar nivåerna av PM 2,5 i Kina genom att kombinera satellitobservationer med datormodeller över atmosfären. Tillsammans leder de till dagliga analyser. När årets februarimånad jämförs med medianen för februarimånaderna 2017-2019 så är det tydligt att analysen indikerar en minskning över stora delar av Kina på cirka 20-30 procent i PM 2,5 vid marknivå (baserat på satellitobservationer). Minskningen av PM 2,5 kan troligen till viss del hänföras till de åtgärder som vidtagits för att minska smittspridningen av Covid-19, och den avmattning i aktivitet som det medfört.

“Samtidigt kan andra variabler än nedstängningen potentiellt ha spelat en roll i den minskning som vi sett. Kina försöker exempelvis aktivt minska utsläppen, och andra metrologiska variationer mellan år måste också beaktas. För att ta dessa variabler ur ekvationen har vi tittat på de tre åren mellan 2017-2019 för att kunna beräkna förhållanden när det är ’business as usual’. Vi har valt en representativ period över februarimånadernas median, samtidigt som det inte är en alldeles för lång period där utsläppen kan variera stort på grund av långsiktiga trender” säger Vincent-Henri Peuch, Director på CAMS.

Satelliter mäter vanligtvis kvantiteter som motsvarar vertikalt integrerade mängder – inte mängder vid marknivå, vilket egentligen är det som spelar en roll för luftföroreningar och hälsan. CAMS använder avancerade numeriska modeller av atmosfären för att kunna omvandla satellitinformation och andra observationer till mer greppbara resultat, såsom koncentrationer vid marknivå. Den största bristen med att använda numeriska modeller är att det behövs tidigare estimat av luftföroreningar. Dessa görs genom att använda så kallade utsläppsinventeringar, och de ignorerar vanligtvis ”oväntade” och ”tillfälliga” förändringar i utsläpp såsom en potentiell minskning på grund av åtgärder mot Coronaviruset Covid-19. Kombineras dessa modeller med observationer genom att använda metoder som ursprungligen togs fram för numerisk väderprognos får man dock fram ”analyser” som i princip kan bibehålla informationen från satellitobservationer och som kan beräkna effekterna på koncentrationerna vid marknivå.

Copernicus

Procentskillnader i nivåer av luftburna partiklar (PM 2,5) under februari 2020 jämfört med medianen för februarimånaderna mellan 2017-2019, satellitobservationer av aerosol är inte inkuderat. Data från CAMS. Källa: ECMWF Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS)

För att ytterligare stärka iakttagelsen har CAMS även reproducerat skillnaderna mellan februari 2020 och februarimånaderna mellan 2017-2019 genom att inte använda satellitobservationer. Eftersom värdena av PM 2,5 i detta fall endast är beroende av de föreskrivna utsläppen och de meteorologiska förhållandena så kan det ge en referens för skillnaden där information från satelliter användes. Siffran visar tydligt att det i detta fall inte finns en skillnad mellan 2020 och 2017-2019 över de flesta delar av Kina.

Mediekontakt
Nuria Lopez
Communications Account Officer
Shinfield Park, Reading, RG2 9AX, UK
Email: copernicus-press@ecmwf.int
Phone: +44 (0)118 949 9778

Björn Mogensen
Oxenstierna & Partners
bjorn.mogensen@oxp.se

Om ECMWF och Copernicus

Copernicus är EU:s flaggskeppsprogram för jordobservationer och leder sex stycken olika tematiska tjänster: Atmosphere, Marine, Land, Climate Change, Security och Emergency. Copernicus levererar fritt tillgängliga operationella data och tjänster som ger användare tillförlitlig och uppdaterad information som är relaterad till vår planet och dess miljö. Programmet koordineras och leds av Europeiska kommissionen och den är även implementerad i samarbete med EU:s medlemsländer och bland annat European Space Agency (ESA), European Organisation for the Exploitation of Meteorological Satellites (EUMETSAT), the European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF), EU-myndigheter och Mercator Océan.

ECMWF leder två tjänster från EU:s Copernicus Earth Observation-program: Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) och Copernicus Climate Change Service (C3S). De bidrar även till Copernicus Emergency Management Service (CEMS). European Centre for Medium-Range Weather Forecasts (ECMWF) är en mellanstatlig organisation som stödjs av 34 stater. Det är både ett forskningsinstitut och en operationell service som är igång 24 timmar om dygnet för att producera och sprida numeriska väderprognoser till medlemsstaterna. Datan är fullt tillgänglig till den medlemsstaternas metrologiska institut. ECMWF har även en anläggning som innehåller en superdator och ett dataarkiv. Denna anläggning är en av de största i Europa, och medlemsstater kan använda 25 % av kapaciteten i en anläggning för eget bruk.

Copernicus Atmosphere Monitoring Service hemsida: http://atmosphere.copernicus.eu/
Copernicus Climate Change Service hemsida: https://climate.copernicus.eu/
Mer information om Copernicus finns på: www.copernicus.eu
ECMWF hemsida: https://www.ecmwf.int/