Cordovan organiserar om och rekryterar toppkrafter för att möta kommande utmaningar

Cordovan Group sammanför nu verksamheterna i tre tidigare dotterbolag till en enhet, Cordovan Communication AB. Syftet är att göra det lättare för kunderna att handla upp integrerade lösningar och samtidigt eliminera onödigt administrativt arbete mellan gruppens bolag. I samband med förändringarna förstärker Cordovan organisationen med ett antal tunga medarbetare inom såväl affärsområde Communication som Performance. Därtill planeras ett antal förvärv.

Cordovan är ett företag som arbetar med kommunikation i olika former för att hjälpa kunderna tillvarata affärsmöjligheter och genomföra strategiska förändringar. En allt större del av verksamheten handlar om att utnyttja digitala verktyg och kanaler på ett optimalt sätt. Två affärsområden, en övergripande affärsidé Gruppens verksamhet struktureras nu upp i två affärsområden: (1) Communication; kanaloberoende kommunikation som driver försäljning och bygger varumärke, samt (2) Performance; program och initiativ som får rätt saker att hända i organisationen. Cordovans affärsidé på gruppnivå handlar om att synkronisera dessa båda områden för att skapa ökad kraft och fokus i förändringsarbetet. Även om andelen synkroniserade åtaganden stadigt ökar, följer de flesta upphandlingar av konsulttjänster fortfarande de traditionella branschgränserna, därav indelningen i två affärsområden. Däremot sammanförs nu alltså verksamheterna i Cordovan Marketing, Cordovan Digital och Cordovan Admire till en enhet, Cordovan Communication AB. Tre bolag blir ett Tekniskt sett kommer sammanföringen att ske genom att verksamheterna i nuvarande Cordovan Admire AB och Cordovan Digital AB, flyttas över till Cordovan Marketing AB, som namnändras till Cordovan Communication AB. De tidigare bolagen Cordovan Admire AB och Cordovan Digital AB kommer att avvecklas. VD för Cordovan Communication AB blir Birgitta Andrén Åkerblom som sedan årsskiftet haft motsvarande tjänst för Cordovan Marketing AB. Ny VD för Cordovan Performance AB, sedan den 15 mars, är Johan Kjörk, tidigare seniorkonsult i bolaget. En kultur, gemensamma värderingar En pådrivande faktor bakom beslutet om sammanslagning av kommunikationsbolagen till en enhet har varit det avhopp som i månadsskiftet mars/april drabbade Cordovan Digital; av totalt 40 medarbetare på den digitala sidan sade 19 upp sig för att starta nytt. - Det finns inget bra som inte har något gott med sig, säger Cordovans koncernchef Rolf Jansson. Även om avhoppet drabbar oss hårt ekonomiskt, skapar det också möjligheter framåt; nu kan vi bygga ett bolag med medarbetare som delar vår vision och våra värderingar. Rekryteringar och förvärv. I samband med att Cordovans framtida strategi nu tydliggörs, har man inlett en målinriktad rekryteringsprocess med syfte att ta bolaget och affärsidén till nästa nivå. Bland de tunga namn som man hittills rekryterat, kan nämnas: - Jonathan Converse, ny seniorkonsult på Cordovan Performance AB. Jonathan kommer tidigare från en framgångsrik karriär som managementkonsult på Volvo Car Corporation och, senast, Fortos. - Gabriel Holmelind, ny CTO och digital ”team leader” på Cordovan Communication AB. Gabriel har tidigare arbetat många år på Guide Market Solutions och kommer närmast från ett jobb som projektledare på Omegapoint där han bl a ansvarat för en rad tunga digitala produktioner inom mäss- och eventområdet. - Ola Ahlberg och Sandra Larsson är anställda som webb-AD, respektive systemutvecklare, på Cordovan Communication AB. Ytterligare ett antal nyrekryteringar, inom båda affärsområdena, kommer att offentliggöras inom kort. Som ett led i Cordovans ambitioner att skapa en stark och tydlig position på marknaden planerar bolaget dessutom att genomföra ett antal förvärv under året.