Bokslutskommuniké för Core Ventures AB (publ) över räkenskapsåret 2000

Bokslutskommuniké för Core Ventures AB (publ) över räkenskapsåret 2000 * Nettoinvesteringarna under året uppgick till 304,0 Mkr * Portföljen innehåller 16 bolag * Förhandsbesked har erhållits avseende investmentbolagsstatus * Årets resultat belastas av nedskrivningar om 98,4 Mkr och uppgår totalt till - 128,1 Mkr. Core Ventures är ett riskkapitalbolag med fokus på tillväxtföretag inom IT, Internet, telecom och media. Målsättningen är att vara ett naturligt alternativ för de aktieägare som önskar placera i en portfölj av onoterade framtidsföretag. Kontaktpersoner: Franco Fedeli, VD, franco.fedeli@coreventures.se Magnus Trast, CFO, magnus.trast@coreventures.se Mathias Österdahl, Investor Relations, mathias.osterdahl@coreventures.se Bokslutskommuniké för Core Ventures AB (publ) över räkenskapsåret 2000 Core Ventures är ett riskkapitalbolag med fokus på tillväxtföretag inom IT, Internet, telecom och media. Målsättningen är att vara ett naturligt alternativ för de aktieägare som önskar placera i en portfölj av onoterade framtidsföretag. Sammanfattning av året Bolagets mål under 2000 var att etablera Core Ventures som ett noterat riskkapitalbolag. Strategin första halvåret att löpande finansiera verksamheten och välja likvida tillgångar gav ett flertal pre-IPO investeringar (bolag med en nära förestående notering.) Under första kvartalet utgavs ett konvertibelt skuldebrev i syfte att skapa rörelsekapital och möjlighet till kontantinvesteringar. Under andra delen av 2000 har verksamheten inriktats mot investeringar i onoterade bolag, kombinerat med ett ökat engagemang i portföljbolagens utveckling. Totalt omfattar idag portföljen 16 bolag, med i huvudsak tjänsteorienterade, onoterade, företag i den nya ekonomin. Core Ventures har i ett förhandsbesked från Skatterättsnämnden under hösten fått klarlagt att bolaget uppfyller alla kriterier för att kunna beskattas som investmentföretag, enligt lagen om statlig inkomstskatt, från och med år 2001. Ett åtgärdsprogram initierades i samband med den extra bolagsstämman 22 december 2000 i syfte att stabilisera bolagets finanser och skapa ökad handlingsfrihet. Huvuddelen av detta program är den förtidsreglering av bolagets konvertbibla skuldebrev som det beslutades om på stämman. Majoriteten av skulden kommer att kvittas mot nya konvertibla skuldebrev under 2001. 25 % av skulden har reglerats genom kvittningsemission innebärande att bolagets skuldsida minskats, och det egna kapitalet förstärkts, med 25 Mkr. Vidare fattades beslut om att riktad nyemission om högst 15 000 000 aktier samt bemyndigande om att emittera ytterligare 10 000 000. I december fattade styrelsen beslut om att säga upp avtalet med managementbolaget Fedeli & Partner i syfte att sänka kostnaderna i Core Ventures och skapa en tydligare struktur i bolaget. Åtaganden bolagen emellan regleras per årsskiftet, där realiserade förluster belastar Fedeli & Partner, och förvaltningen övergår från och med den 1 januari 2001 i Core Ventures. Nyckelpersoner kommer i samband med ändringarna att anställas direkt av Core Ventures. Marknadens utveckling Aktiemarknaden fortsatte utvecklas mycket positivt under de inledande månaderna av år 2000. Den eufori som karaktäriserat 1999 års höst, skapade positiv kursutveckling under årets första månader. I samband med ingången i andra kvartalet märktes dock negativa tendenser som skulle visa sig skapa stor orolighet lång tid framöver. Efter en viss återhämtning i augusti av den svaga utvecklingen på Stockholmsbörsen under andra kvartalet vände marknaden åter ner igen i september. Marknaden för bolag i den nya ekonomin fortsatte att utvecklas negativt resten av året. Investeringar och förvaltning Core Ventures investerade kapital uppgick per den 31 december 2000 till 304,0 Mkr. Per den 31 december har en nedskrivning gjorts om 98,4 Mkr, vilket ger ett bokfört värde på tillgångarna om 205,7 Mkr (se tabell s 6). Portföljens bokförda värde motsvarar marknadsvärdet på noterade innehav per den 31 december 2000 och marknadsvärde i enlighet med bolagets värderingsprinciper på onoterade innehav. Netto har investerat kapital minskat med 27,4 Mkr under fjärde kvartalet. En överenskommelse träffades i december med Prenax Global, som innebär att Core Ventures investering i bolaget uppgår till 36,3 Mkr. Vidare har försäljningar gjorts av en del aktier i Castcom, Glocalnet, Satsafe, Sign On och det kvarvarande innehavet i Thalamus. Core Ventures investeringsportfölj Core Ventures har en tydlig profilering av investeringsportföljen. Investeringar skall huvudsakligen göras i onoterade tillväxtbolag med en affärshistoria. Med det menas att verksamheten och affärsiden skall ha prövats i marknaden, eller vara nära förestående att prövas. Fokuseringen är helt inriktad på tjänsteproducerande företag, vilka alla har en affärsidé i nära relation till internet. Internet måste därvid alltjämt betraktas som en plattform varifrån man levererar sina tjänster och får undantagsvis vara grundförutsättningen för företagets existens. En av anledningar till att Core konsekvent avstår från investeringar i e- handelsbolag, portaler etc. Den negativa marknadsutvecklingen till trots har 2000 varit ett mycket intressant år för många av portföljbolagen. Flera bolag har under perioden noterat sina aktier. * Glocalnet, Thalamus och DNG har under 2000 upptagits till notering på OM Stockholmsbörsens O-lista. * Castcom och Sign On har noterats på Nya Marknaden. * Smarteq har noterats på SBI-listan. * Övriga innehav är oförändrade. Finansiering Bolagets verksamhet och investeringar har finansierats genom upptagande av ett konvertibelt förlagslån, ny- och apportemissioner. I mars upptogs ett konvertibelt förlagslån om 100 Mkr. Den 22 december 2000 togs beslut på extra bolagsstämma att förtidsreglera 25 Mkr av det konvertibla förlagslånet genom en kvittningsemission om 25 000 000 aktier. Core Ventures har under året riktat ett antal emissioner till institutionella investerare. På extra bolagsstämma den 22 december togs beslut om att genomföra en riktad nyemission om 15 000 000 aktier à 1 kr till framför allt institutionella investerare. Apportemissioner har genomförts till ett värde av 167,5 Mkr. Vid extra bolagsstämma den 22 december 2000 bemyndigades styrelsen också om att besluta om nyemission innebärande en ökning av antalet aktier med 10 000 000 st. Tidigare erhållna bemyndiganden upphävdes efter beslut på stämman. Utdelning Styrelsen kommer ej att föreslå bolagsstämman någon utdelning för år 2000. Bolagsstämma Ordinarie bolagsstämma äger rum den 26 april 2001. Nominering av styrelseledamöter De aktieägare som önskar lämna förslag på styrelseledamöter kan kontakta styrelsens, tillika nomineringskommitténs ordförande, Robert Mesterton 08- 7896175. Årsredovisning Årsredovisningen beräknas publiceras den 12 april 2001 och finnas tillgänglig på bolagets kontor, Kungsgatan 30, 15tr, 111 35 Stockholm. Resultat och finansiell ställning Core Ventures resultat belastas av nedskrivningar i portföljen med anledning av den negativa marknadsutvecklingen under året. Resulatet efter finansiella poster inklusive nedskrivningar om 98,4 Mkr för räkenskapsåret 2000 uppgick till -128,1 (0,0) Mkr. Bolagets administrationskostnader uppgår för perioden till 14,6 (0,6) Mkr, av vilka 10,2 Mkr avser nettoersättning till Fedeli & Partner för förvaltning av bolagets portfölj. Finansnettot för samma period uppgick till - 11,2 (0,0) Mkr, vilket till största delen är hänförligt till räntekostnader för konvertibelt lån. Per den 31 december 2000 uppgick Core Ventures likvida medel till 0,2 Mkr. VD's kommentar År 2000 har inneburit stora förändringar på kapitalmarknaden, från en ständig uppgång till en negativ utveckling under senare delen av året bland företag inom den så kallade nya ekonomin. Core Ventures strategi att investera i företag med en affärshistoria syftar till en mindre riskexponering och skapar förutsättningar för bättre uthållighet i en turbulent tid. Det är därvid viktigt att komma ihåg att trots marknadens negativa utveckling har våra portföljbolag en fortsatt positivt utveckling och alltjämt gynsamma framtidsutsikter. Core Ventures har under perioden fokuserat på att understödja portföljbolagens utveckling, då tillväxtföretag ofta har behov av aktiva ägare och goda råd. Långsiktighet och aktivt engagemang är alltjämt nyckelord för framgång. Kommande information Extra bolagstämma 26 januari 2001 Rapport första kvartalet 26 april 2001 Ordinarie bolagsstämma 26 april 2001 Rapport halvår 19 juli 2001 Rapport tredje kvartalet 18 oktober 2001 Stockholm den 22 januari 2001 Franco Fedeli Verkställande direktör Denna delårsrapport har ej varit föremål för översiktlig granskning från bolagets revisor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/22/20010122BIT00850/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/22/20010122BIT00850/bit0002.pdf