Core Ventures - referat från extra bolagsstämma

Core Ventures - referat från extra bolagsstämma Vid extra bolagsstämma i Core Ventures fattades idag beslut om att förtidsreglera bolagets utestående konvertibla skuldebrev dels genom en riktad nyemission av 25 000 000 aktier, motsvarande 25 % av den utestående skulden, dels genom att bemyndiga styrelsen att besluta om emission av nya konvertibla skuldebrev om högst 80 MSEK. Vidare fattade bolagsstämman beslut om att emittera högst 15 000 000 aktier i en riktad emission till svenska och internationella investerare, samt att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa ordinarie bolagsstämma och vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier innebärande en ökning av antalet aktier med högst 10.000.000 aktier. Bemyndigandet skall även omfatta rätt att besluta om nyemission med bestämmelse om apport eller kvittning som avses i 4 kap 6 § aktiebolagslagen (1975:1375). I samband med att bolaget erhåller nya bemyndiganden beslöt bolagsstämman även avregistrera de sedan tidigare vid Patent- och registreringsverket registrerade bemyndiganden då bolaget ej har för avsikt att utnyttja dessa bemyndiganden. Aktiekursen för fattade emissioner fastställdes till 1kr (en krona). - Vi har en långsiktighet i våra innehav och vår affärsidé ligger fast. Genom besluten får vi en bättre balansräkning och innan vi summerar uppbyggnadsåret 2000 skapar vi förutsättningar för att öka aktieägarvärdet under 2001, säger Franco Fedeli, VD för Core Ventures. På det efterföljande styrelsemötet fattades beslut om att säga upp avtalet med managementbolaget Fedeli & Partner i syfte att sänka kostnaderna i Core Ventures. Nyckelpersoner kommer att anställas direkt av Core Ventures. Som en följd av bolagsstämmans beslut fattade styrelsen vidare beslut om att den under hösten löpande emissionen dras tillbaka. - Besluten som fattats på den extra bolagsstämman och styrelsemötet gör att vi anpassar oss efter det klimat som råder på kapitalmarknaden. Vi har valt att säga upp avtalet med Fedeli & Partner för att ge omvärld och marknad en tydlig bild av Core Ventures struktur, en viktig del, inte minst i vårt arbete mot en framtida notering på en officiell marknadsplats, säger Robert Mesterton, styrelseordförande i Core Ventures. Styrelsen fattade även beslut om att hålla extra bolagsstämma den 26 januari 2001 för att där besluta om ändring av bolagsordningen avseende aktiekapitalgränser, samt bemyndiga styrelsen att fatta beslut om nyemission i avsikt att genomföra emission med företrädesrätt för nuvarande aktieägare. Kallelse till extra bolagsstämma kommer att publiceras i SvD och Post & Inrikes tidningar fredagen den 29 december i år. För mer information, kontakta: Franco Fedeli, Verkställande direktör, franco.fedeli@coreventures.se Mathias Österdahl, Investor Relations, mathias.osterdahl@coreventures.se Core Ventures AB (publ) Telefon: 08-789 61 75 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00880/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/22/20001222BIT00880/bit0002.pdf