Core Ventures beslutar hålla extra bolagsstämma

Core Ventures beslutar hålla extra bolagsstämma Core Ventures har idag fattat beslut om att hålla extra bolagsstämma den 22 december för att där föreslå aktieägarna att besluta om förtida reglering av utestående konvertibla förlagslån. Styrelsen anser det fördelaktigt att utestående konvertibla förlagslån regleras i förtid. Därför kommer styrelsen föreslå att förlagslånen kvittas mot nya konvertibla förlagslån, motsvarande 75% av utestående skuld, respektive emission av nya aktier i en kvittningsemission motsvarande resterande 25% av skulden. Core Ventures styrelse har aktualiserat den problematik och exponering som bolaget åtnjuter i konsekvens av de under våren utställda konvertibla förlagslånen om 100 MSEK. För att ge bolaget en större handlingsfrihet och aktieägarna en stabilare företagsutveckling ämnar styrelsen verka för att finansieringen av Core Ventures justeras. Som ett första led i detta arbete är det naturligt att reglera de utestående konvertibla förlagslånen, vilket föreslås ske genom kvittning med nya konvertibla lån samt nya aktier i en kvittningsemission. Styrelsen vill även skapa ytterligare stabilitet genom att kapitalisera upp bolaget, vilket också föreslås genom riktade nyemissioner till i första hand institutionella placerare i Sverige och utlandet. Styrelsen avser även verka för att i ett senare skede genomföra den sedan tidigare planerade nyemissionen med företräde för nuvarande aktieägare. Med ovanstående redogörelse meddelar styrelsen i Core Ventures att man avser hålla extra bolagsstämma den 22 december. Kallelsen kommer att publiceras i Post & Inrikes tidningar och Svenska Dagbladet fredagen den 8 december. För ytterligare information kontakta: Franco Fedeli, CEO, 08-7896175 franco.fedeli@coreventures.se Mathias Österdahl, Investor Relations, 08-7896175 mathias.osterdahl@coreventures.se Core Ventures AB (publ) är ett riskkapitalbolag som har en tydlig fokusering på expansionsfinansiering av tillväxtföretag i den nya ekonomin. Målsättningen är att vara ett naturligt alternativ för de aktieägare som önskar placera i en sammansatt portfölj av i huvudsak onoterade framtidsföretag. Core Ventures är noterat på Nya Marknaden vid OM Stockholmsbörsen. Mer information finns på www.coreventures.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/12/07/20001207BIT00860/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/12/07/20001207BIT00860/bit0002.pdf