Corel tillkännager Corel® PaintShop™ Pro X4

Ny version kombinerar överkomligt pris med över 75 nya och förbättrade funktioner som ger professionell redigering och fantastiska foton till alla

Maidenhead, Storbritannien – 12 October 2011 - Corel tillkännagav idag lanseringen av Corel® PaintShop™ Pro X4, den senaste versionen av det prisbelönta fotoredigeringsprogrammet. PaintShop Pro är förstahandsvalet för miljoner fotografer över hela världen, och ger DSLR-kraft till kompaktpris med ett kompromisslöst urval av verktyg av proffskvalitet för att hantera, justera, redigera och dela hela din fotosamling.

Corel PaintShop Pro X4 innehåller över 75 nya och förbättrade funktioner utformade speciellt för att uppfylla de behov som dagens fotografer har. Med nya funktioner för fotoredigering, dramatiska förbättringar i hastighet och prestanda, förbättringar i användargränssnittet och bekväma sätt att dela via sociala media ger PaintShop Pro X4 hela djupet i professionella funktioner och hela bredden med kreativa möjligheter till ett pris som är mycket lägre än annan programvara för fotoredigering av proffsklass.

Återkoppling från PaintShop Pro-användarna hjälpte till att prioritera utvecklingsområden

för den här versionen och påverkade direkt den imponerande uppsättningen nya funktioner och förbättringar inom följande fyra kategorier:

Professionell redigeringskraft

• Nytt och förbättrat! HDR-verktyg – En helt omdesignad HDR-motor (High Dynamic Range) ger dig den senaste teknologin inom HDR-fotoproduktion. Den nya HDR-modulen innehåller verktyg för att slå samman foton och skapa perfekt exponering med otrolig kontrast. De inbyggda förinställningarna hjälper dig i starten. Bilder ser som bäst ut på ingen tid alls.
  • Nyhet! Blanda foton – Skapa den perfekta kompositionen från en serie bilder genom att ta med de bästa detaljerna och ta bort det du inte vill ha med i varje enskilt foto.
  • Nyhet! Fyll i ljus och klarhet – Med verktyget Fyll i ljus kan du ta fram underexponerade delar utan att påverka bildens ljusstyrka, medan verktyget Klarhet gör det enkelt att framhäva små, viktiga detaljer.
  • Nyhet! Mikrofokus – Förbättra exponeringsdjupet i en bild eller imitera effekten av dyra objektiv med lutning och förskjutning och förvandla en scen till en simulerad miniatyrvärld.
  • Nyhet! Vinjettering – Vinjettering används ofta för porträttbilder och bröllopsbilder, och ger en klassisk porträttstil genom att använda en mjuk, färglagd eller bleknad kanteffekt.

Prestanda –

• Förbättrade! Prestanda – Corel PaintShop Pro X4 är snabbare än någonsin tidigare, med hastighetsförbättringar på över 50 % vid start och snabbare körning än tidigare versioner.
  • Förbättrat! Förhandsgranskning i helskärmsläge – Snabb förhandsgranskning i helskärmsläge gör det effektivare att granska foton och använda hela skärmen för att snabbt visa, rangordna och rotera dina bilder.

Användarvänlighet –

• Förbättrat! Arbetsyta – Ny, omdesignad arbetsyta med flikar låter dig flytta mellan olika arbetsflöden på ett enkelt sätt. Arbetsytan Hantera låter dig granska, tagga, rangordna och organisera dina foton. Den nya arbetsytan Justera gör det enkelt att komma åt de vanligaste redigeringsverktygen, medan arbetsytan Redigera ger dig hela urvalet redigeringsverktyg på proffsnivå.
  • Förbättrat! Uppdaterat användargränssnitt – Corel PaintShop Pro X4 har fått gränssnittet uppdaterat på flera punkter för att du ska kunna bli ännu mer produktiv. Du kan t.ex. komma åt Organisatören direkt från alla arbetsytor, det finns fler justeringsskikt, dialogrutan Kurvor har uppdaterats, histogramverktygen är mer lättöverskådliga, funktionerna för metadata har förbättrats, och mycket mer.

Dela –

• Förbättrat! Inbyggd delning i sociala media När dina bilder är perfekta finns det integrerade verktyg i Organisatören så att du snabbt kan dela dina bilder med ett klick på Facebook® och Flickr®, plus storleksändring "i farten" för e-post.

Pris och tillgänglighet

Corel PaintShop Pro X4 finns nu på Engelska, Svenska, Suomi, Franska, Talienska, Tyska, Spanska, Nederländska och Polska för SEK 679.00 inklusive moms för den fullständiga versionen och SEK 489.00 inklusive moms för uppgraderingskunder. Volymlicenser för kommersiellt bruk och utbildningsbruk finns också, och fler språk kommer inom kort. Du kan hämta en kostnadsfri, fullt fungerande provversion eller läsa mer om Corel PaintShop Pro X4 på Corel.

Resurser för media, bloggare och forum

Mer resurser om Corel PaintShop Pro X4, inklusive material för recensenter och skärmbilder, finns på newsroom.

Om Corel

Corel är ett av världens främsta programvaruföretag med över 100 miljoner aktiva användare i fler än 75 länder. Vi utvecklar programvara som hjälper människor att förmedla och dela med sig av sina tankar och idéer på mer spännande, kreativa och lockande sätt. Genom åren har vi byggt upp ett renommé om att leverera innovativa och pålitliga produkter som är enkla att lära sig och använda, och hjälper människor att uppnå förbättrad produktivitet. För detta har vi belönats med hundratals utmärkelser för innovation, design och mervärde.

Vår prisbelönta produktportfölj innehåller några av världens mest välkända och populära programvarumärken, till exempel CorelDRAW® Graphics Suite, Corel® Digital Studio™, Corel® Painter™, Corel DESIGNER® Technical Suite, Corel® PaintShop™ Pro, Corel® VideoStudio®, Corel® WinDVD®, Corel® WordPerfect® Office och WinZip®.

© 2011 Corel Corporation. Med ensamrätt. Corel, Corel-ballonglogotypen, Corels logotyp, Corel DESIGNER, CorelDRAW, Digital Studio, PaintShop, Painter, Picture Tubes, VideoStudio, WordPerfect, WinDVD och WinZip är varumärken eller registrerade varumärken som tillhör Corel Corporation och/eller dess dotterbolag i Kanada och U.S.A. Alla andra produktnamn och alla registrerade eller oregistrerade varumärken som nämns används endast för identifiering och förblir respektive ägares exklusiva egendom.

Meddelande till pressen:

Om du vill ha mer information om Corel PaintShop Pro X4 eller om du vill tala med någon i produktteamet, kontaktar du:

Chris Boba

EMEA PR Manager