Corem har framgångsrikt slutfört miljardaffär

Corem frånträdde idag resterande 40 fastigheter i den affär om 47 fastigheter med ett underliggande fastighetsvärde om 5 350 mkr som tidigare kommunicerats. Avyttringen är del i Corems uttalade ambition att stärka bolagets finansiella ställning.

Corem kommunicerade den 15 december 2022 att avtal tecknats om att avyttra en portfölj om 47 fastigheter med ett underliggande fastighetsvärde om 5 350 mkr. Den första etappen, omfattande sju fastigheter, frånträddes i mitten av februari. De resterande 40 fastigheterna i den andra etappen frånträddes idag.

Fastighetstransaktioner är för Corem ett strategiskt viktigt verktyg och den aktuella försäljningen utgör ett stort steg i bolagets strävan att på ett effektivt sätt konsolidera och stärka bolaget finansiellt under rådande förutsättningar på kapitalmarknaden.

Försäljningarna frigör kapital för investeringar i befintliga fastigheter och för amortering av bank- och obligationsskulder. De försäljningar som genomförts hittills innebär att Corem säkerställt sin förmåga att lösa in samtliga utestående icke säkerställda obligationer med förfall under 2023.

I linje med bolagets strategi att konsolidera verksamheten medför denna transaktion, i kombination med övriga annonserade försäljningar, att några av bolagets finansiella nyckeltal förbättras, såsom belåningsgrad och soliditet. Verksamhetsfokus ligger nu på den aktiva förvaltningen och försiktighet med nya utvecklingsprojekt.

”Vi är mycket glada över att slutföra denna transaktion där vi frigör kapital, både till prioriterade investeringar i våra fastigheter och för att minska utestående obligationsvolym. Vår strategi är att fortsatt finansiellt konsolidera verksamheten under året”, säger Eva Landén, VD på Corem.

Eva Landén, VD, 010-482 76 50, eva.landen@corem.se
Peeter Kinnunen, Transaktionschef, 076-855 67 03, peeter.kinnunen@corem.se