Raytelligence på väg mot börsen

Raytelligence har tagit fram en unik radarsensor som med mikrovågsteknik och avancerad signalbehandling i kombination med machine-learning (AI)

Har potential att få ner de galopperande kostnaderna inom vårdsektorn. Sensorns unika egenskaper har även fått industrin att visa stort intresse. Nu planerar bolaget en börsintroduktion under detta året.

Raytelligence startades år 2013 av en välrenommerad duo som har tagit flera bolag från start-up till börsnotering. Deras kärnkompetens ligger i mikrovågor och teamet bestående av sju personer har arbetat hårt för att ta fram denna produkt. Sensorn är certifierad för användning i hemmiljö och ska inom kort även certifieras för industriellt bruk. Raytelligence är precis i fasen att få ut sin produkt på marknaden.

Hur fungerar tekniken i praktiken?

Svenska kommuner lägger ned 15 miljarder per år enbart i nattpatrullering hos äldre och här ser Raytelligence en potential att göra stora kostnadsbesparingar. Sensorn har genom sin koppling till AIpotential att prediktera begynnande demenssjukdomar i ett tidigt skede genom signalbearbetning av rörelsemönster.

Detta har länge efterfrågats och Raytelligence visar vägen mot en lösning. Även industrin har visat stort intresse och kan användas för att mäta status på maskiner, flöden på transportband och hur fyllda t ex kartonger är. Det är extra intressant att sensorn dessutom kan se igenom föremål och säkerställa om det är föremål eller människor som rör sig inne på anläggningarna.

Andra potentiella branscher är; fängelser för att se att vederbörande verkligen är där den ska vara och att andningen är normal och en sk ”babywatch” för att mäta sömn, andning och rörelsemönster hos små barn.

Största konkurrenter?

Det finns ingen annan aktör som utvecklat en lika avancerad radarsensor som integrerar alla funktioner, största konkurrerande systemen är kameraövervakning. Denna lösning kan upplevas som integritetskränkande då många inte vill ha en kamera i sovrummet. Kameran i sig är inte så dyr men eftersom det kräver att någon sitter och tittar hela tiden så drar kostnaderna snabbt iväg. Raytelligence’s radarsensor kan fungera som ett komplement till kameraövervakning då sensorn kan trigga en kamera eller skicka en signal till ett övervakningssystem, säger Pelle Viberg.

Vilka är era kunder?

Kunderna är främst stora internationella IT-bolag som arbetar mot kommuner och vårdsektorn. Partneravtal har slutit med ett antal stora aktörer, en av dessa är Tieto där Raytelligence är med i den upphandling som Tieto vann hos Nacka kommun. Kunden kan välja att köpa sensorn eller betala ett månadsabonnemang, industrin väljer ofta att köpa sensorn men inom vården är abonnemang praxis.

Om du vill veta mer om bolaget eller önskar mer information om aktuella emissioner i de bolag som intervjuas kontakta oss via e-post info@corneliagustafzon.com eller genom att gå med i Facebook-gruppen Global Investors VIP.

Läs mer om Raytelligence på bolagets hemsida.

www.corneliagustafzon.com