TG Skrivab - nu del av Nordens största kontorsvaruleverantör

Report this content

Det i Norge börsnoterade C Tybring-Gjedde ASA och norska familjeföretaget Andvord AS har gått samman, och bildar ATG. Tillsammans blir de Nordens största kontors- och förbrukningsmaterialföretag med 868 anställda. 210 av dem arbetar på svenska TG Skrivab i Växjö. Affären offentliggjordes i Oslo på torsdagsförmiddagen.

C. Tybring Gjedde omsatte förra året 1,617 miljarder SEK och Andvord 1,155 miljarder SEK. De två företagen var tidigare nummer ett och två på kontorsvarumarknaden i Norden efter norska Norengros, som nu blivit tvåa. Parterna kompletterar varandra när det gäller kompetens, marknadssegment, organisation, produkter och distributionssätt. Genom att samordna verksamheterna skapas ett stort och konkurrenskraftigt företag. Den nya ATG-koncernen (Andvord Tybring-Gjedde) kommer att bli den mest kompletta leverantören inom sitt segment i Norden. – Beslutet att gå samman är en strategiskt riktig och viktig väg, säger Björn Maarud verkställande direktör i det gamla CTG och i nya ATG. Vi har de senaste två åren gjort en betydande rationalisering av vår verksamhet och har länge sett att en konsolidering är nödvändig. Den här sammanslagningen med Andvord kommer att bli positiv för både kunder aktieägare och medarbetare i bägge företagen. Styrelseordförande i den nya ATG-koncernen blir Andvords tidigare vd, Michel Andvord.