Analysguiden: Kan 2017 bjuda på genombrott?

Report this content

Cortus har utvecklat en effektiv metod för att producera energigas från biomassa, ren från tjära. Detta skapar bra möjligheter men försäljningen har uteblivit. Bolaget har nu flera projekt som kan leda till genombrott under 2017.

Cortus Energy har utvecklat en förgasningsmetod av biomassa som producerar syngas ren från tjära. Syngasens renhet och höga energivärde skapar potential för att ersätta fossila bränslen inom industrin. Gasen kan även användas vid produktion av förnybar el och fjärrvärme. Den höga vätgashalten skapar även potential inom fordonsindustrin.

De potentiella affärsmöjligheterna är alltså många och affärsmodell bygger på tre ben. Det första innebär att Cortus står kvar som ägare av anläggningen och säljer slutprodukten, exempelvis energigas, el eller fjärr-värme. De två övriga är försäljning av nyckelfärdiga anläggningar och tekniklicensavtal.

Cortus beviljades nyligen ett stöd från Klimatklivet om drygt 36 miljoner kronor för uppförandet av en 6MW-anläggning i Höganäs. Kan projektet få full finansiering och anläggning byggas skulle det vara ett genombrott som kan underlätta framtida försäljning till industrisektorn. Till detta har ett samarbete påbörjats med japanska Forest Energy. Basic engineering har genomförts under hösten och en potentiell första beställning kan komma under 2017. Den potentiella finansieringsstrukturen kan skapa bra lönsamhet.

Cortus har tidigare arbetat med lovande affärsprocesser utan avslut. De långa affärsprocesserna involverar flera steg utöver finansieringsfrågan. Däribland planering och modellering liksom ansökan om godkännande från lokala myndigheter. Dessa delar har bolaget en begränsad förmåga att påverka vilket adderar till risken.

Utestående teckningsoptioner har sista teckningsdag den 29 december. Teckningskursen är 0,35 kronor vilket är under vår uppskattning av det motiverade värdet per aktie, efter utspädning. Vi rekommenderar således att teckna.

Läs hela analysen här: http://www.aktiespararna.se/analysguiden/Hitta-Bolag/Kemisk-industri/Cortus-Energy/Analyser/2016/Kan-2017-bjuda-pa-genombrott/

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer på www.analysguiden.se