SHAPING SILESTONE® av Campana för Cosentino

Report this content

Shaping Silestone® projektet är ett innovativt modulsystem som leker med idén av en Schweizisk armékniv och gör köket till ett multifunktionellt och mångsidigt rum med flera användningsområden. Designen visas i Milano på du Salone del Mobile och har skapats av de brasilianska formgivarna Fernando och Humberto Campana. I den kreativa designidén har arbetsbänken från Silestone® kombinerats med en Integrity by Cosentino® diskho.

Shaping Silestone® visas på Fuorisalone 2012: Superstudio Più, Vía Tortona, 27.Datum: 17-22 april

Cosentino Group är marknadsledande inom produktion och distribution av kvartsytor-, natursten och återvunnet ytmaterial. På Fourisalone 2012 i Milano är Cosentino närvarande med ett innovativt projekt som utvecklats i samarbete med de brasilianska formgivarna, Fernando and Humberto Campana. Projektet kallas Shaping Silestone® och är ett koncept, en skulptur och ett vardagsobjekt på samma gång.

För att förvandla köket till ett mångsidigt sällskapsutrymme har bröderna Campana skapat ett designobjekt som integrerar arbetsbänk med spis, bord och diskbänk.

Shaping Silestone® är en modul som består av tre olika huvudkomponenter och liknar idén med en schweizisk armékniv med flera användningsområden. Det är en central del av den kulinariska kreationen och ett socialt utrymme att dela med andra. Shaping Silestone® är Fernando och Humberto Campanas suggestiva och konstnärliga vision av allt du önskar i ett kök, formgivet av Silestone® med en Integrity by Cosentino® diskho. Designen är en innovativ köksinredning med frontpaneler av ädelträfaner i valnöt. Till designen hör även flera olika stolar som inlemmats i samma koncept.

Shaping Silestone® är en naturlig och flyttbar struktur med olika roller och historier att berätta. Shaping Silestone® kan bli vad varje person önskar att få ut av denna unika design, formgiven av Fernando och Humberto Campana.

Cosentino och Estudio Campana
Det är andra gången som Cosentino arbetar med Fernando och Humberto Campana, två tungviktare på den internationella designscenen.
På Milan Design Week 2010 presenterade de tillsammans projektet ”Campanas för eCosentino”- en konstnärlig tolkning av den återvunna ytan ECO by Cosentino®. Projektet turnerade på de tongivande Europiska designmässorna.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:  Johanna Strömberg, Prat PR 0722 52 81 52, johanna.stromberg@prat.se

För information om närmaste återförsäljare: 031 787 89 80 och www.silestone.com/se

Om Estudio Campana Designerna Humberto and Fernando Campana arbetar och bor i Sao Paulo och samarbetar med flera internationella inrednings- och designföretag. Idag är deras verk en del av de permanenta utställningarna på erkända kulturinstitutioner som MoMA i New York, Centre Georges Pompidou i Paris, Vitra Design Museum i Weil am Rhein i Tyskland och Museum för modern konst i Sao Paulo. År 2008 fick de priset, Design of the Year 2008, av Design Miami.

Om Silestone® by Cosentino Silestone® by Cosentino har revolutionerat den globala stenindustrin och är idag världsledande inom kvartsytor. Silestone® består av mer än 90 % naturlig kvarts - ett högteknologiskt material som är motståndskraftigt mot fläckar, stötar och repor och har en mycket låg absorptionsförmåga. Silestone® har hygieniska egenskaper, ett flertal produktgarantier, certifikat, kvalitet och ansvarstagande från Cosentino Group. Silestone® finns i över 60 färger, tre ytstrukturer, tre olika tjocklekar och många olika format. Tack vare dessa speciella egenskaper är Silestones® produkter mycket lämpliga att använda i kök, bad och andra utsatta ytor som laboratorier, sjukhus, hotell och restauranger.

Silestone® finns representerat i några av världens mest unika byggnader, bland annat Hotel Burj Al Arab i Dubai, Wembley Stadium i London och Torre Agbar i Barcelona. Som en pionjär inom kvartsytor har Silestone ® revolutionerat den globala stenindustrin och tillväxten har lett till att varumärket idag är världsledande. Silestone® finns nu i var fjärde kök i Spanien. I USA har varumärket en marknadsandel på 75 % av alla kvartsytor och 7 % av alla köksbänkar. Silestone® var det första spanska varumärke som annonserade på Amerikanska Superbowl. Dessutom är Silestone® sponsor för den trefaldiga motorcykelmästaren Jorge Lorenzo.

Taggar: