Maria Lindell-Kristensson på Cottonmade ger experthjälp i handduksdjungeln

Allt du vill veta om frotté:

Du får vad du betalar för
En bra frottéhandduk blir bara mjukare och skönare ju mer du tvättar och använder den. Om du köper sämre bomull kommer handdukarna att bli hårda och riviga efter några tvättar.

Välj bra kvalitet på frotté
När man pratar om frottékvalitet talar man ofta om vikten. Ju lägre vikt, desto lägre kvalitet. Men frotté kan ha samma vikt och ändå se helt olika ut. Det beror på öglorna. Långa öglor ger till exempel en fluffig känsla, men ett rufsigt utseende. Att välja handdukar handlar mycket om tycke och smak. Några vill ha tjocka handdukar, några gillar tunna bäst. Några vill ha långa öglor och en fluffig känsla medan andra vill ha en slät och fin handduk. Det finns inga rätt eller fel, köp den som känns bäst! I Sverige anses ofta 500-650 gram vara hög frottékvalitet. Hos de stora kedjorna ligger vikten ofta runt 450 gram eller under. Om du går upp till 600-700 gram binder handduken så mycket fukt att den har svårt att torka innan nästa dusch.

Egen handduk – en fin gest mot din gäst
I Sverige har vi några standardstorlekar när det gäller handdukar. De vanligaste är 50*70 cm samt 70*140 cm. Sedan finns det gästhanddukar som är 30*50cm. På Cottonmade har vi även lagt till en handduk som är 30*30 cm, den kan du till exempel stapla i en hög i badrummet så att gästerna får torka händerna på en egen handduk. En trevlig gest mot din gäst.

Frotté och velour – mer skillnad än du tror
Lite enkelt kan man förklara skillnaden med att velour är en skuren frotté. Om man skär av toppen på frottéöglorna får man en sammetsliknande yta som är mjuk och blank. Nackdelen med velour är att den inte absorberar lika bra som frotté.

Kläm och känn
När du väljer handduk är det viktigt att känna på den ordentligt. Känns handduken hal eller tvålig har fabriken med stor säkerhet lagt på en mjukgörare för att handduken ska kännas mjukare än den egentligen är. När mjukgöraren tvättats bort blir materialet i handduken oftast hårt eller strävt. Ibland kan handduken också gnissla lite när du klämmer på den, det beror på att man använt en dålig kvalitet på garnet. När man använt dålig bomull blir handduken hård, sträv och lite rivig efter några tvättar.

Tvätta först
Tvätta alltid nya badlakan och handdukar innan du använder dem. De har passerat många händer innan de hamnat på din badrumshylla... Tvätta handdukarna varmt, gärna 60 grader så att alla bakterier dör (de dör vid strax över 40 grader, så 40 grader räcker inte). Slå i en skvätt ättika vid behov för att ta bort dålig doft.

Torktumling – nej tack!
Torktumling sliter otroligt på produkten och minskar dessutom handdukens förmåga att absorbera fukt, vilket ju är hela poängen med en handduk.

Dosera med måtta
Använd rätt mängd tvättmedel. Många använder alldeles för mycket tvättmedel, eftersom de tror att tvätten automatiskt blir renare, men istället stannar tvättmedelsrester kvar på plagget efteråt. Ta hellre lite mindre tvättmedel, än för mycket.

Sköljmedel eller ej?
En del är för, andra emot. Själv gillar jag en gnutta sköljmedel eftersom det kapslar in fibrerna i frottén och gör att handduken håller lite längre. För mycket sköljmedel däremot gör absorptionen sämre.

Kom ut ur garderoben!
Göm inte undan handdukarna i garderoben. Mixa och matcha dem som du vill, vik snyggt och låt dem ta plats och bli en naturlig del av inredningen.

Cottonmades nyhetsrum

Maria Lindell-Kristensson, vd och grundare, 0704-93 48 36, maria@cottonmade.se

Magnus Sjöbäck, presskontakt, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Cottonmade designar och säljer lyxiga och hållbara frottéprodukter för olika personligheter via återförsäljare i hela Sverige. Företaget grundades 2010 av Maria Lindell-Kristensson och har kontor i Särö. www.cottonmade.se