Cramo flyttar fram positionerna i Baltikum

Den finländska uthyrningskoncernen Cramo förvärvar Litauens tredje största uthyrningsföretag, Aukstumines Sistemos. Genom förvärvet blir Cramo marknadsledande i Litauen.

För Cramo är förvärvet av Aukstumines Sistemos del av en uttalad strategi att växa och ta marknadsandelar i Östeuropa. Cramo är redan idag det största uthyrningsföretaget i Estland och har en stark position även i Lettland, Polen, Tjeckien och Ryssland.

Den litauiska byggsektorn har de senaste åren vuxit med 10-15 procent per år. Liksom i övriga Baltikum och Östeuropa väntas tillväxten fortsätta i högt tempo. Uthyrningsbranschen i Baltikum är relativt ny och fragmenterad men utvecklas snabbt och väntas de närmaste fem åren växa ännu snabbare än byggbranschen i övrigt genom ökad hyrespenetration.

– Uthyrningsmarknaden i Baltikum är högintressant och utgör en strategiskt viktig plattform för vår vidare expansion i Östeuropa, säger Göran Carlson, vice koncernchef för Cramo och fortsätter: Cramo Litauen och Aukstumines Sistemos kompletterar varandra väl; produktportföljerna ger tillsammans ett bredare erbjudande till kunderna och vår geografiska närvaro förbättras ytterligare samtidigt som vissa möjligheter till kostnadsbesparingar uppstår.

Aukstumines Sistemos grundades 1997 och har idag depåer i Vilnius, Klaipeda och Kaunas som förser främst byggsektorn med uthyrning och försäljning av maskiner och utrustning. Inom liftar är man landets ledande företag. Företaget har 31 anställda och omsättningen uppgick 2006 till
2 miljoner Euro. Säljare är företagets tre grundare som kvarstår i verksamheten.

För ytterligare information, kontakta:
Göran Carlson, vice koncernchef i Cramo, 08-623 54 00