Cramo huvudsponsor för Finnkampen

Att Cramo går in som huvudsponsor för den klassiska Finnkampen var ett lätt beslut eftersom koncernen vinner hur det än går. Cramo som är ett av Europas största uthyrningsföretag har sina två största marknader i Sverige och Finland. Åtagandet gäller 2007, 2008 och 2009.

”Det här det första exemplet på ett åtagande av gemensamt intresse för både Sverige och Finland”, säger koncernens informationschef Anders Collman. I Sverige har Cramo ett flertal idrottsrelaterade åtaganden på lokal och regional nivå. Dessutom gjorde man en större satsning i samband med alpina VM i Åre i vintras. Den finska delen av Cramo har sina största satsningar inom motorsporten. Bland annat sponsrar man den unga lovande föraren Mikko Hirvonen.

Cramo har gjort bedömningen att sponsring är ett bra sätt att erbjuda sina kunder en positiv upplevelse, och samtidigt nå ut med sitt varumärke och sin nya logotyp till en bredare allmänhet. Under tävlingarna i Göteborg arrangeras olika kundaktiviteter och Cramos nya logotyp kommer att synas över arenan och på de finska deltagarnas nummerlappar.

”En klar idé och en noggrann planering är A och O för att lyckas”, säger Cramo Sveriges VD, Magnus Rosén. ”Att vi satsat lite extra på friidrott beror bland annat på att sporten som sådan i viss mån avspeglar vår verksamhet, genom sin bredd, variation och folkliga förankring. Just Finnkampen passar oss bra genom att den sätter fokus på både individuella topprestationer och ett lagarbete samtidigt”.

Kista 2007-06-18

Fakta:
Finnkampen är världens äldsta, nu ”levande” landskamp inom friidrott. Den första herrkampen ägde rum 1925 och den första damkampen 1953. Cramos åtagande uppgår till knappt 3 MSEK under en treårsperiod. Under året medverkar Cramo som sponsor även i den svenska Grand Prix-serien i friidrott, med tävlingar i Karlskrona, Karlstad, Sollentuna och Göteborg.

För mer information, kontakta:
Anders Collman, chef för Koncernstab Kommunikation, 08-623 54 00
Magnus Rosén, VD Cramo Sverige AB, 08-623 54 00