Cramo övertar dansk bodverksamhet genom förvärv av Consite AS

Report this content

Cramo övertar dansk bodverksamhet genom förvärv av Consite AS Cramo har övertagit verksamheten i Consite AS, ett bolag i Skanskakoncernen. Consite hyr ut bodar och flyttbara lokaler till andra bolag inom Skanska och till externa kunder över hela Danmark. Den övertagna verksamheten omsätter ca 25 mDK. Samtliga 13 anställda erbjuds fortsatt anställning i Cramo. I förvärvet ingår ca 1.000 bodar, kontorspaviljonger, vagnar och container och samtliga befintliga hyreskontrakt. Merparten av Consites uthyrning sker till externa kunder. När det gäller den del av den övertagna utrustningen är uthyrd till Skanska förlängs kontrakten i samband med överlåtelse. I anslutning till affären tecknas dessutom ett samarbetsavtal mellan parterna som gör Cramo AS till huvudleverantör av motsvarande utrustning i Danmark. Förvärvet har stor betydelse för Cramo som ser Danmark som en prioriterad marknad. "Vi kommer att bygga ut vår depåstruktur i Danmark så att vi snabbt kan tillhandahålla hela vårt uthyrningssortiment till alla danska företag och kommuner" säger Cramos koncernchef Gunnar Glifberg. "De nya depåerna i Tåstrup och Fredericia för oss en bit på den vägen." "Efter förvärvet är vi sannolikt Danmarks största uthyrningsföretag när det gäller bodar och flyttbara lokaler", säger Cramo AS VD Lars Lindblad. "Dessutom får vi nya, viktiga kunder utanför den direkta byggbranschen, vilket stämmer väl med våra strategiska planer." "Försäljningen av vår boduthyrningsverksamhet i Consite är ett led i fortsatt koncentration på vår kärnaffär. Samordningen med Cramo skapar förutsättningar för en kostnadseffektiv hantering av bodar och containers, en effektivisering som också kommer Skanska till del" säger Torbjörn Persson VD Skanska Modul AB, ägare till Consite AS. Stockholm 2004-01-26 Cramo AB För ytterligare information, kontakta: Lars Lindblad, VD Cramo AS, +45 43 20 05 56 Torbjörn Persson, VD Skanska Modul, +46 8 590 994 45 Gunnar Glifberg, VD och koncernchef i Cramo AB +46 8 623 5400 Cramo är en av norra Europas ledande uthyrningskoncerner med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Nederländerna, Belgien, Finland, Estland och Polen. Som representant för "the Cat© Rental Store" ingår Cramo koncernen i ett världsomspännande nätverk av cirka 1.300 uthyrningsdepåer. Genom cirka 170 service- och försäljningsställen hyr man ut maskiner, utrustning och flyttbara lokaler till industri, byggföretag och offentlig sektor. Omsättningen under 2003 var 3 miljarder kronor Antalet anställda var ca 1.200. Cramo AS tillhandahåller Cramos hela uthyrningssortiment på den danska marknaden genom 6 uthyrningsdepåer på Själland, två på Jylland och en utkörningsservice. Verksamheten omsatte 70 mDK under 2003, och hade 41 anställda. www.cramo.dk och www.cramo.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/26/20040126BIT00170/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/01/26/20040126BIT00170/wkr0002.pdf