Cramos ägare förvärvar polskt uthyrningsföretag

Den finska börsnoterade uthyrningskoncernen Rakentajain Konevuokraamo (RK), som äger samtliga aktier i Cramo, har förvärvat Maropol Sp.zoo.o. Det förvärvade företaget kommer att integreras med den verksamhet som koncernen redan bedriver i Polen under namnen Säve och Cramo.

Maropol Sp.zo.o är ett företag som sedan starten år 2004 bedrivit uthyrning med inriktning på liftar. Omsättningen var MEUR 1.7 under 2005. Verksamheten bedrivs från tre depåer – två i Polen (Katowitze och Poznan) samt en i Tjeckien (Ostrava). Totalt finns ca 250 liftar i uthyrningsflottan. Samtliga 17 anställda i Maropol, inklusive företagets VD som också är en av tre säljare, erbjuds fortsatt anställning. Tillsammans med den uthyrning som RK-koncernen redan har i Polen uppnås en marknadsledande ställning inom produktområdet liftar och stark plattform för fortsatt tillväxt inom uthyrningsbranschen generellt. Stockholm 2006-03-08 Cramo AB För ytterligare information, kontakta: Vesa Koivula, koncernchef, +358 10 66110, +358 40 5105710