Report this content

Cresco Ti Systems tillförs kapital i en första tranche från nya investerare Innoventure Capital, SEB and BCV Zürich/Stockholm/Lausanne, 21 juni 2001 Schweiziska-svenska-norska Cresco Ti Systems, en ledande leverantör av dentala implantologi-system, meddelar idag att man slutfört en riktad nyemission som tillför bolaget E4 miljoner i en första tranche. Det nya kapitalet kommer att göra det möjligt för bolaget att fortsätta utöka sin marknadspenetration. Investerarna är Innoventure Capital AG (dotterbolag till schweiziska banken Credit Suisse), SEB Företagsinvest (venture capital enheten inom SEB) samt Banque Cantonal Vaudoise (baserad i Lausanne, Schweiz). De nya investerarna har uppmärksammat Cresco Ti Systems värde som kommande, marknadsdrivande ledare inom det underpenetrerade och snabbväxande området implantologi. Ca 240 miljoner människor i den industrialiserade världen lider av tandlossning. Även om, för närvarande, bara en bråkdel av dessa behandlas med implantat-baserade metoder, har marknaden endast för implantat idag ett värde uppgående till ca USD 600 miljoner och förväntas växa med mer än 10% årligen (i värde) över de nästkommande 10 åren. Den totala implantat-baserade restaurativa dentala marknaden, inklusive tandläkar och laboratorie tjänster, har idag ett värde på ca USD 4,5 miljarder på patient-nivå. Cresco Ti Systems är väl positionerat för att delta i och utveckla denna marknad. Cresco fokuserar på en unik teknologi, med tillhörande produkter, för att tillverka mycket exakta implantat-broar till en rimlig kostnad,. Kärnan i bolagets erbjudande utgörs av den patenterade "Precision Method Technology", vilken gör det möjligt för dentala laboratorier att tillverka mycket precist anpassade dentala broar som passivt kan infästas tillsammans med samtliga ledande implantat-märken på marknaden. Cresco Ti Systems teknologi utvecklades från början i Sverige av de bägge grundarna Dr Anders Lindberg och Stig Johansson och den svenska marknaden är för närvarande fortfarande bolagets största. Crescos huvudkontor ligger i Lausanne, Schweiz. Bolaget har försäljning i flera europeiska länder och växer snabbt. "Under de senaste åren har vi arbetat hårt med att slutföra utvecklingen av vår teknologi och vårt produkterbjudande samt att bevisa dess hållbarhet först på den svenska marknaden. Nu när vi har passerat dessa hinder är vi glada att ha kunnat attrahera tre sådana professionella och välrenommerade investerare som Credit Suisse, SEB och BCV. Deras beslut att investera i Cresco betraktar vi som en mycket motiverande bekräftelse av vår vision, produkterbjudande samt medarbetare", säger Per H. Dybwad, President & CEO of Cresco Ti Systems baserad i Lausanne. "Viktiga faktorer för varför vi valde att investera i Cresco är dess starka management och den imponerande marknadsandel de redan kan visa upp på sin svenska hemma-marknad", säger Ola Romney, investment manager hos SEB Företagsinvest. Han tillägger: "Det finns ett stort behov av att industrialisera och effektivisera processen för hur broar tillverkas och fästs vid implantaten. Crescos teknik löser detta på ett unikt sätt". "Vi är glada att kunna investera i ett dynamiskt bolag som valt att lägga sitt huvudkontor i Lausanne och som står för nyskapande lösningar inom det dentala området vilka ger verkliga fördelar för såväl patienter, tandläkare samt laboratorier", säger Laurent Michel från BCV Private Equity. Om investerarna: Innoventure Capital Innoventure Capital AG i Zürich, Schweiz, är ett dotterbolag till schweiziska banken Credit Suisse och tillhandahåller riskkapital för att finansiera expansionen hos bolag som är snabbväxande, framåtblickande och innovativa. Det geografiska fokuset ligger generellt på Schweiz och Europa. Vår aktie finansiering riktar sig mot bolag som är verksamma i marknader med betydande framtidspotential, som erbjuder mycket lovande produkter och tjänster och som behöver aktiekapital på åtminstone Sfr 3 miljoner. Vår minoritetsandel av aktiekapitalet, via exempelvis övertagande av en existerande aktiepost och/eller som del av en kapitalhöjning, är åtaganden över en begränsad tid på två till fyra år. För ytterligare information besök vår hemsida på: www.innoventure.ch SEB Företagsinvest SEB företagsinvest är venture capital-enheten inom SEB. Vi har ett totalt kapital uppgående till SEK 800 miljoner. Affärsidén är att investera riskkapital och tillföra kompetens samt ett brett kontaktnät till tillväxtföretag inom primärt TIME och Life Sciences. Vårt fokus är huvudsakligen den nordiska marknaden. SEB Företagsinvest har sedan starten hösten 1995 investerat i 42 bolag av vilka 10 avyttrats, bland dem Bluetail och Pyrosequencing. För ytterligare information se: www.foretagsinvest.seb.se Banque Cantonale Vaudoise BCV är en betydande finansiell institution i västra delen av Schweiz och den näst största Schweiziska kantonalbanken. Den investerar aktiekapital såväl i "start-up" bolag som i bolag som behöver expansionskapital. BCV's venture capital verksamhet riktar sig främst mot bolag som är baserade i Schweiz och aktiva på utvalda marknader som har stor tillväxtpotential, såsom IT, elektroniska komponenter, biotech och medicinsk teknik. För ytterligare information var vänlig kontakta: Per H. Dybwad President & CEO Cresco Ti Systems Avenue de Sévelin 18 CH-1004 Lausanne Tel: +41 21 620 0230 Fax: +41 21 620 0231 E-mail: per.dybwad@crescoti.com Info e-mail: info@crescoti.com Eller besök Cresco Ti Systems on the web on: www.crescoti.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/21/20010621BIT00470/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/21/20010621BIT00470/bit0002.pdf