Huvudägarna, bland annat Telenor Venture II ASA, ökar sitt ägande

Nyemission tillför Crest Computer 20 Mkr Huvudägarna, bland annat Telenor Venture II ASA, ökar sitt ägande Crest Computer har nyligen avslutat en emission. Telenor Venture II ASA, en av Norges ledande riskkapitalaktörer inom IT-sektorn, tillför 11,6 Mkr, Svenska Industrifonden 5,2 Mkr och övriga ägare tillsammans med anställda på Crest investerar 3,2 Mkr. Telenor är efter emissionen den största ägaren i Crest Computer Crest Computer har medvind och skaffar nya kunder varje dag trots att PC- marknaden är satt under stor press, säger Terje Width, koncernchef i Crest Computer. Det är glädjande att vi lyckats ta in kapital i det bistra klimat som för närvarande råder för företag verksamma i IT- sektorn. Det visar att det är många utöver vi själva som tror på vårt koncept "att leverera skräddarsydda kvalitetsdatorer, högklassig service och support genom en unik kostnadseffektiv affärsmodell". Med denna kapitalbas blir det extra spännande att utnyttja de möjligheter som finns - både i redan etablerade länder men även i andra delar av Europa, fortsätter Width. Rune Rinnan, VD på Telenor Venture II ASA, säger "Crest Computer är ett mycket intressant nordiskt företag med stark tillväxt, och genom sin kostnadseffektiva affärsmodell har de lagt grunden till en spännande framtid. Företaget har ett synnerligen kompetent managementteam, i alla länder, vilket äger den nödvändiga kompetensen som behövs för att leda ett företag med stark tillväxt. Mer fakta om Crest Computer finns att tillgå på www.crestcomputer.com Om Crest Computer Crest Computer är ett modernt datorföretag som säljer skräddarsydda datorer utan mellanhänder direkt till medelstora och stora företag. Genom en kostnadseffektiv affärsmodell satsar företaget på kvalité, flexibilitet och hög kundsupport. Crest Computer etablerades 1999 och har sitt huvudkontor i Kista utanför Stockholm. Företaget satsar på en snabb expansion för att bli en ledande aktör i Norden. Företagets huvudmarknader är Sverige, Norge och Danmark För ytterligare information kontakta: Terje Width, koncernchef, Crest Computer +46 8 594 616 16, terje.width@crestcomputer.com Rune Rinnan, VD Telenor Venture II ASA +47 22 77 99 10 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/19/20010419BIT00810/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/19/20010419BIT00810/bit0001.pdf