• Cresto/

Räddningsutrustningen ResQ DD från Cresto tilldelas världens största designpris

Report this content

Just nu lanserar Cresto en ny typ av evakuerings- och räddningsutrustning. Genom innovativa konstruktionslösningar, stort detaljarbete och helt ny teknik klarar nu Crestos senaste räddningsutrustning högre höjder och vikter än någon annan global konkurrent. Nu tilldelas denna nya utrustning den globala utmärkelsen Red Dot Product Design Award för utmärkt designkvalitet.

–      Vi har levererat räddningsutrustningar till bland annat vindkraftsindustrin i över 15 år och vet att en nödsituation kräver en produkt som är så enkel och säker som möjligt att använda. Det handlar om att rädda liv, berättar Bo Sander som är Kategorichef på Cresto.

ResQ DD är en nyutvecklad räddnings- och evakueringsutrustning för vindkraftsverk, lyftkranar och andra områden där det kan uppstå behov av snabb evakuering på hög höjd. ResQ DD används för att säkert kunna evakuera personal som vid olycka eller av annan anledning inte kan ta sig ner på egen hand. Genom att koppla samman vinsch, axel och bromstrumma direkt med varandra, kan ResQ DD (där "DD" står för just Direct Drive) klara nedfirningsvikter upp till 282 kg och höjder upp till 600 meter, vilket överträffar rådande EN-standard.

–      Våra räddningsutrustningar levereras dessutom vacuumförpackade vilket ger en lång och säker livstid samt en enkel och kostnadseffektiv service. Vi erbjuder också våra kunder och partners relaterade utbildningar vilket gör att vi är en attraktiv helhetsleverantör för att garantera säkert arbete på hög höjd, säger Bo Sander.

Internationell kvalitetsutmärkelse för förstklassigt designarbete
Förutom ett omfattande arbete med att göra utrustningen användarvänlig och säker, har även stort fokus lagts på design. Ett arbete som har uppmärksammats internationellt då Cresto nyligen tilldelades det prestigefyllda Red Dot Design Award för den nya serien. En tung utnämning som tidigare år bland annat delats ut till BMW M5 och Volvo FH för Volvo Lastvagnar.

–      Vår nya räddningsutrustning har redan gett eko internationellt. Branschen var i stort behov av en innovation och något nyskapande. Vi är stolta över att ha belönats med ett av världens mest eftertraktade designpris. Det är ett erkännande för vårt innovativa arbete och kreativa design, säger Patrik Malterling, VD på Cresto.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Patrik Malterling, VD, Cresto
E-post: patrik.malterling@cresto.se
Telefon: +46 10 454 75 10

Om Cresto
Cresto konstruerar och utvecklar användarvänliga och innovativa fallskyddslösningar för arbete i fallriskmiljö. Cresto har under många år levererat personligt fallskydd och räddningsutrustningar till kunder inom vindkraft, energi, bygg och industri. Cresto ingår i Skyddakoncernen, Nordens ledande leverantör av personligt skydd.

Taggar: