Kroatien laddar för ökad turism 2023

Ett större intresse från researrangörer och flygbolag gör att Kroatien ser med tillförsikt på turistsäsongen 2023. Potentialen ökar också tack vare att landet från och med januari träder in i Schengen och inför valutan euro.

”Marknaden har förtroende för Kroatien som turistland, att Kroatien kommer med i Schengen och inför euro innebär att landet blir ännu mer tillgängligt”, säger Vedran Susic, chef för Kroatiska Turistbyrån på en presskonferens i Stockholm.

Nu när år 2022 närmar sig ett slut kan Kroatien se tillbaka på ett år med stigande besökssiffror och hotellövernattningar men också fler flygförbindelser än under 2021. Vid en jämförelse med andra Medelhavsländer är antalet turister som återvänt efter pandemin högst. Hittills (t o m 23 november) reste 197 714 personer från Sverige till Kroatien 140 214 individuella resenärer och 57 500 bokade via researrangörer. Under toppåret 2019 anlände totalt 301 990 besökare från Sverige men då var också bokningarna via researrangörer dubbelt så många (128 884). Kroatien har hittills (t o m 17 oktober) haft totalt 17 804 575 ankomster och 101 783 780 gästnätter – 91,25 procent jämfört med rekordåret 2019 års ankomster. Index för gästövernattningarna visar 96,45 procent, bara 3,55 procent lägre än under 2019. De höga besökssiffrorna för 2022 beror framförallt på de många turisterna från närliggande länder.

Kroatiens coronastrategi har varit framgångsrik. Tack vare att turismsektorn aldrig stängde ner helt under pandemin har man sluppit avskeda personal och kan därför fortsättningsvis erbjuda en hög servicenivå. Statistik visar också att det är hotell med hög standard som varit coronaturismens vinnare. De fyr- och femstjärniga hotellen har tappat minst antal bokningar med en bokningsnivå på 65-70 procent år 2021 jämfört med år 2019. Även privatuthyrning i det exklusivare segmentet har haft hög beläggning.

Intresset Inför 2023 märks genom ett ökat intresse hos researrangörer och även antalet flyglinjer kommer att öka till Kroatien. Fullständiga tidtabeller är ännu inte klara så fler flygdestinationer kan tillkomma. SAS kommer att ha direktflyg från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Oslo till Split, Pula och Dubrovnik. Resenärer kommer att kunna åka till Split mellan den 13 maj-7 oktober från Stockholm och mellan den 29 april – 1 oktober från Köpenhamn. Under högsäsongen trafikerar SAS Split med upp till 17 avgångar i veckan, samt har två avgångar/vecka till Pula.

Andra flygbolag som satsar på Kroatien i sommar är Norwegian som kommer att trafikera Dubrovnik och Split från Stockholm och Köpenhamn, men även Zagreb och Pula från Köpenhamn. Ryanair satsar på Rijeka och Zadar från Stockholm, Zagreb från Malmö och Göteborg. BRA kommer att köra charterflyg till Split från flera svenska städer.

Kontakt:
Kroatiska turistbyrån -