Kroatien redo att ta emot gäster

Kroatiens turistbyrå anordnade en virtuell konferens för utländska medier, som hölls samtidigt på tio marknader: Tyskland, Österrike, Tjeckien, Slovakien, Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Schweiz, Sverige och Norge. 90 företrädare för ledande medier på de nämnda marknaderna hälsades välkomna av turism- och idrottsminister Nikolina Brnjac och direktören för Kroatiens turistbyrå Kristjan Staničić, som förmedlade de viktigaste budskapen till pressen om Kroatiens beredskap inför turistsäsongen.

Minister Brnjac framförde att Kroatien är redo att ta emot många gäster och att en stabil epidemiologisk situation är den bästa inbjudan att besöka landet. "Jag anser att vi har vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att göra Kroatien till ett säkert semestermål. I år fokuserar vi i Kroatien på ett kvalitativt och mycket diversifierat turistutbud, tillsammans med en hög säkerhetsnivå för våra gäster. Ingen massturism, säkerhet, fredlig miljö och autentisk gastronomi är de nya komponenterna av lyx som Kroatien erbjuder turisterna. Förutom högkvalitativa hotell och avskilda semesterhus finns det ett utmärkt utbud av camping och glamping. Kroatien har också världens största charterflotta för att segla runt tusen vackra öar i det turkosa havet, vilket gör det till ett perfekt nautiskt resmål. Vår vackra natur, vårt stora utbud av utomhusaktiviteter vid kusten och i inlandet och vår uppmärksamhet på gästernas säkerhet är utmärkta skäl för att välja Kroatien som semesterland", tillade hon.

Speech of Ms. Nikolina Brnjac, Minister of Tourism and Sports of the Republic of Croatia

Online konferensen, med stöd av PR-byrån Aviareps, leddes av cheferna för de deltagande marknaderna på Kroatiens turistbyrå. Konferensen handlade om inresekraven och säkerhetsprotokoll i Kroatien, den aktuella epidemiologiska situationen med tonvikt på vaccinering av befolkningen och anställda inom turismsektorn, provtagningsplatser och medicinskt stöd. Dessutom diskuterades  "Safe Stay In Croatia"- projektet, "Lita på mig, jag har varit där"-kampanjen och nyheter inom turism, flygbolag och investeringar.

"Kroatiens utmärkta position på turistkartan i världen bekräftas av denna virtuella konferens, som samlade ett stort antal kända journalister från välkända och populära medier. Detta är ett utmärkt tillfälle att återigen informera om alla nyheter i det kroatiska turistutbudet, men också om alla aktuella protokoll som möjliggör att genomföra turistresor till Kroatien. De tillkännagivanden som hittills gjorts, men också den information som vi varje dag får från våra viktigaste marknader, ger oss optimism inför huvuddelen av turiståret, då vi förväntar oss den största turisttrafiken", säger direktör Staničić och tillägger att Kroatien kan ta positionen som det ledande turistmålet i Medelhavsområdet

Speech of Mr. Kristjan Staničić, Managing Director of the Croatian National Tourism Board

Bland de medier som deltog i konferensen fanns till exempel tyska RND, Spiegel, Frankfurter Neue Presse, BZ, österrikiska Der Standard, Die Presse, Kleine Zeitung, Vorarlberger Nachrichten, Tiroler Tageszeitung, brittiska Independent, The Guardian, The Sunday Times, The Sun, Daily Mail, Telegraph, tjeckiska Lidové noviny, MAFRA (Můj svět), Český rozhlas, Swiss Blick, Travel Inside, Travelnews, slovakiska Plus 1 deň, Slovenka magazine, Pravda, holländska Ron Reizen, Villa d'Arte, National Geographic Traveler med flera

.

Om CNTB

För ytterligare information, besök https://croatia.hr/sv-SE och håll dig uppdaterad genom att följa våra sociala medier och vårt  pressrum

Om Aviareps

För mer information, besök www.aviareps.com. Håll dig uppdaterad genom att kolla in vårt nyhetsrum eller följ oss på sociala medier.

Snabbfakta