SAS och Kroatien utökar samarbetet 2024

Kroatien som turistland faller Skandinaviska marknaden i smaken.

SAS och Kroatien utökar samarbetet inför sommar 2024.

Antal turister från Sverige, Norge och Danmark till Kroatien ökade markant i 2023. Detta både pga. ökat intresse för landet och att flygförbindelser stigit i takt med efterfrågan.

”SAS har sen länge haft trafik till Kroatien och utökat med flera destinationer och frekvenser över tid. SAS satsar på Kroatien i sommar genom att öka antalet flygstolar från Skandinavien med 20 procent jämfört med 2023”, säger Martin Kotte, SAS Head of Sales Sweden.

”Marknaden har förtroende för Kroatien som turistland, att Kroatien kom med i Schengen och införde euro innebar att landet blev ännu mer tillgängligt”, säger Vedran Susic, chef för Kroatiska Turistbyrån.

I sommar erbjuder SAS totalt +20 procent fler flygstolar från Skandinavien till Kroatien.

SAS kommer ha direktflyg till Split från Köpenhamn, Stockholm, Göteborg, Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim. Det kommer även finnas direktflyg från Köpenhamn till Dubrovnik och Zadar. Utöver detta erbjuder SAS även flyg från Köpenhamn och Oslo till Pula. SAS rekommenderar att man väljer biljett typen SAS GO Bio eller SAS Plus Bio som inkluderar ca 50 procent biobränsle.

SAS Bio biljetter:

Ökad användning av biobränslen, som minskar de klimatpåverkande koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med fossila bränslen, är en grundförutsättning för ett mer hållbart flyg och för att SAS ska nå sin målsättning att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till 2025.

SAS Go Bio och SAS Plus Bio inkluderar kostnaden för ca 50% biobränsle.

Kroatiens satsning på hållbar turism uppmärksammas globalt:

Regeringen i Republiken Kroatien har framgångsrikt investerat i att skapa en strategisk och lagstiftande ram för hållbar turismutveckling, som internationellt erkänns som ett framstående exempel på bästa praxis. Kroatiska turismlagen har fått erkännande från Världsturismorganisationen (FN Turism) och Europeiska kommissionen. Turism- och idrottsministern Nikolina Brnjac har även belönats med Kristofor-medaljen av den prestigefyllda europeiska bilklubben ADAC för hennes engagemang i utvecklingen av hållbar turism.

Kontakt:
Kroatiska turistbyrån - Stockholm: Jungfrugatan 24, 114 44 Stockholm - Sweden