Upptäck Kroatiens okända pärlor

Kroatien är känt för sina världsarvsstäder och storslagna nationalparker som Dubrovnik och nationalparken Plitvice-sjöarna, men bortom de välbesökta platserna finns några av landets mer okända pärlor. För resenärer som söker något annorlunda erbjuder Kroatien en rad unika platser – från världens minsta stad till världens smalaste gata

Världens minsta stad – Hum

Föreställ dig en stad utan tusentals invånare och utan bilköer. En plats omgiven av lugn och helt utan stress. På toppen av en kulle i Istrien ligger den lilla staden Hum med sina två gator, två kyrkor och 30 invånare. Hum grundades under 1000-talet och är en miniatyrstad som är större i charm än storlek.

Världens minsta katedral – Kyrkan ”Den heliga Korset” i Nin

I staden Nin ligger den välbevarade kyrkan Den Heliga Korset från 800-talet. Med sin blygsamma storlek på 7,8 x 7,6 meter är kyrkan inte bara väldigt unik från ett storleksperspektiv, utan även för att vara en arkitektonisk gåta. Genom placeringen av fönster och dörrar möts solens strålar och markerar exakta datum för solstånd och dagjämning, som en kalender.

Världens smalaste gata - Klancic Street i Vrbnik

På Kroatiens största ö, Krk, ligger staden Vrbnik. Här slingrar sig världens smalaste gata Klancic, med en bredd på 43 centimeter på sitt smalaste ställe. En gata som kräver både vilja och en djup inandning för att lyckas passera igenom.

Världens äldsta katedral – St. Domnius i Split

Mitt i Split står katedralen St. Domnius, som anses vara den äldsta katolska katedralen i världen som fortfarande är i bruk. Byggd ovanpå ett mausoleum från 300-talet lockar byggnaden med sina välbevarade trädörrar från 1200-talet och ett imponerande klocktorn.

Världens kortaste bergbana – Zagreb

Världens kortaste bergbana ligger i Zagreb med 66 meter räls och en resa som tar 64 sekunder från nedre stan (Donji grad) till stadens historiska hjärta i övre stan (Gornji grad). En kort resa som definitivt är roligare än att gå.

Kroatiens äldsta bosättning – Vinkovc

I över 8 300 år har människor levt i  området vid den nuvarande staden Vinkovci, vilket gör staden till Kroatiens äldsta bosättning. Staden är känd för den årliga ”Vinkovcis höstfestival”, som lyfter områdets kulturella arv och lokala traditioner.

Adriatiska havets lägst belägna ö – Krapanj

Den platta ön Krapanj i Sibeniks skärgård är Adriatiska havets lägst belägna ö. Ingen klätterutrustning behövs för att nå öns högsta punkt på 1,25 meter ovanför havsnivå, men det är kanske snarare aktiviteter under vattenytan som lockar besökare. Krapanj är ett paradis för dykning, och här kan den intresserade bland annat dyka efter tvättsvampar.

Kroatiens kortaste flod – Ombla

Dubrovnik får sitt dricksvatten från floden Ombla, den endast 30 meter långa flod som rinner i närheten av staden. Floden må vara kort, men här bor en av Europas största insekter, vattenskalbaggen Belostoma niloticum.

Den mest avlägsna fyren i Adriatiska havet - Vela Palagruza

Mitt i Adriatiska havet, närmare Italien än Kroatiens fastland, ligger den avlägsna ögruppen Palagruza. På den klippiga huvudön Vela Palagruzas högsta punkt ligger en fyr som erbjuder boende för dig som söker äventyr och känslan av att vara ensam på en avlägsen ö mitt i ingenstans.

Kroatiens kortaste folkdräkt – Susak

På ön Susak hålls traditionen att bära folkdräkt vid liv och det finns flertalet olika folkdräkter för olika tillfällen. Mest uppseendeväckande är den oväntat korta ”kamizoti”-minikjolen med sina många lager av vita underkjolar med spetskant. En kjol som funnits på Susak sedan långt innan minikjolen uppfanns.

I Kroatien bjuder även de minsta och mest oväntade platserna på spännande och intressanta upplevelser. För mer information om dessa platser, läs mer på Croatia Full of Life https://croatia.hr/en-gb

Kontakt:

Kroatiska turistbyrån - Stockholm: Jungfrugatan 24, 114 44 Stockholm - Sweden