Fastighet med Postnord byter ägare i Växjö

Croisette var säljarnas rådgivare vid avyttringen av fastigheten Växjö Hangaren 1. Uthyrbar area uppgår till ca 17 000 kvm som hyrs i sin helhet av Postnord. Fastigheten är byggd 2018 och huserar en av Nordens mest effektiva terminalanläggningar med en sorteringskapacitet om 11 000 paket per timme. Affären genomförs i bolagsform och köpare är Swiss Life Asset Managers som har genomfört affären tillsammans med Wilfast. Setterwalls var köparens legala rådgivare. Säljare är Macnat Property och Wilgus Invest som har haft Jens Sundell på WERKS Advokater som juridiskt ombud. Tillträde skedde 2021-12-17.

”– Som väntat var det stort intresse från både svenska och utländska aktörer. E-handelns exponentiella ökning under senare år har skapat ett stort investerarintresse för logistiksegmentet. Sannolikt kommer vi även få se flera nya utländska aktörer på den svenska marknaden som just nu letar sina första förvärv ”, säger David Almqvist, Co-head of Transactions, Croisette.

”– Vi är väldigt glada över att ha fått säljarens förtroende i denna transaktion där vi har haft stor nytta av ett gediget nationellt och internationellt nätverk. Marknaden är fortsatt het och vi har den senaste tiden genomfört flera affärer, både on- och off-market, i regionen och har även flera på väg ut under det första kvartalet 2022”, säger Joakim Grunditz, Head of Transactions Gothenburg, Croisette.

”– Vi är mycket nöjda med Croisette-teamets engagerade och kompetenta arbete under hela säljprocessen när vi nu överlämnar vår fastighet som vi utvecklat åt Postnord från ax till limpa. Vi önskar köparen Swiss Life Asset Managers /Wilfast lycka till i den fortsatta förvaltningen.”, säger Andreas Granberg, Macnat Property AB.

David Almqvist, Co-head of Transactions

@: david.almqvist@croisette.se